Test: Toyota Auris HSD Prestige + Navi

Powrót Toyota Auris HSD Prestige + Navi

Czas zatem odpowiedzieć sobie na zadane na wstępie pytanie: jak wygląda codzienne życie z hybrydą? Muszę przyznać, że początki były nieco trudne. Auto nie ma konwencjonalnego kluczyka i niech nie zmyli Was przycisk Start Stop na desce rozdzielczej. Procedura odpalenia jest troszkę bardziej złożona, więc musiałem zajrzeć do instrukcji obsługi, depcząc w ten sposób niemiłosiernie swoje męskie ego. Sytuację komplikował początkowo fakt, że ten Auris nie ma obrotomierza, nie można więc jednoznacznie stwierdzić czy możemy już jechać. Jeśli już przy zegarach jesteśmy – po lewej stronie, zamiast obrotomierza, znaleźć można coś na kształt “ekonomizera” informującego nas o tym czy samochód ładuje właśnie akumulatory, czy jedziemy oszczędnie lub czy korzystamy w z pełnego potencjału obydwu silników. Jakby tego było mało, w środkowej części prędkościomierza znajdziemy animowany diagram informujący nas jakie dokładnie procesy zachodzą w tym momencie w hybrydowym sercu naszego auta. Tu od razu nasuwa się pytanie: jakie spalanie można osiągnąć dzięki technologii hybrydowej? W prospekcie Aurisa HSD można przeczytać, że średnie spalanie tego auta obutego w 17-calowe koła (tak jak w testowanym egzemplarzu) wynosi 4 litry. Tyle teoria, a jak praktyka? Korzystanie z Aurisa HSD w Warszawie podczas dojazdów do pracy o typowych, najgorszych porach wygenerowało średnie spalanie na poziomie 5,7 litra. Dużo? Wręcz przeciwnie: każdy kompakt z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o pojemności np. 1.6 litra w tych warunkach spali bez trudu 10 litrów benzyny. Więc dzięki Aurisowi HSD realnie uzyskujemy ponad 40% oszczędność paliwa w stosunku do “zwykłych” aut, a to naprawdę dobry wynik. W trasie, podczas spokojnej jazdy, Auris spalił ledwie 4,5 litra Pb na każde 100 km. Rewelacja!

Każdy Auris HSD jest wyposażony standardowo w automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów o ciekawie wyglądającym, malutkim drążku zmiany trybu pracy. Nie działa on, jak w konwencjonalnym “automacie”. Po prostu przesuwamy do w żądanej pozycji, po czym drążek wraca na środkowe położenie. Ciekawe rozwiązanie i kompletnie bezproblemowe w codziennej jeździe. Sam automat w mieście świetnie spełnia swoją rolę. Ponieważ jest to bezstopniowa skrzynia, pracuje ona idealnie płynnie. Swoje wady obnaża ona jednak, gdy w trasie poczujemy zapotrzebowanie na moc. Mimo wciskania gazu w podłogę, gdzie w normalnym “automacie” kickdown dawno zrobiłby swoje, Auris HSD zwiększa obroty silnika benzynowego, wyjąc przy tym niemiłosiernie, a auto jak nie jechało, tak nie jedzie dalej. Mijają wieki zamiast skrzynia odczyta nasze intencje i hybryda zacznie przyśpieszać.

Sporym zaskoczeniem, tym razem pozytywnym, okazał się układ kierowniczy ekologicznej, kompaktowej Toyoty. Spodziewałem się sztywności pokroju pierzyny z kaczego puchu, a zastałem świetnie zestrojony i bardzo bezpośredni układ kierowniczy mogący spokojnie konkurować z klasowym liderem w tej dziedzinie, czyli Focusem. Zresztą zawieszenie też zdecydowanie należało do gatunku sprężystych, dzięki czemu Auris świetnie się prowadził, zapewniając jednocześnie przyzwoity komfort.

Jeśli już przy komforcie jesteśmy, to na pewno nie zabraknie go we wnętrzu auta. Testowana, najbogatsza wersja Prestige + Navi w standardzie zawiera totalnie wszystko co do szczęścia potrzeba włączając w to lampy ksenonowe, tapicerkę z alcantary czy nawigację DVD z kamerą cofania. Tak wyposażone auto kosztuje 111.900 PLN. W zasadzie jedyną opcją, wartą 3000 PLN, był ładny perłowy lakier. Z jednej strony może się to wydawać ogromnie dużo, ale z drugiej strony chcąc doposażyć w zasadzie każdego “kompakta” do tego poziomu, bez trudu przekroczymy magiczną barierę sześciu cyfr.

Galeria zdjęć

Kategoria: Toyota

Data dodania: 03.07.2011

Autor: Marek Stachoń

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Toyota Auris HSD Prestige + Navi" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club