Test: Suzuki Kizashi 2.4 Sport 4WD

Powrót Suzuki Kizashi 2.4 Sport 4WD

Czy posądzalibyście Suzuki o wyprodukowanie naprawdę interesującego sedana? Ja też myślałem, że to niemożliwe…

Suzuki w naszych realiach kojarzy się w jednakowym stopniu zarówno z motocyklami, jak i samochodami. Wynika to chyba z prostego faktu, że portfolio motocykli jest naprawdę szerokie i mocno cenione w świecie miłośników jednośladów. Takie nazwy i skróty jak GSX, Bandit, Intruder czy legendarna już Hayabusa zna każdy szanujący się użytkownik motocykli. Trochę inaczej ma się jednak rzecz z samochodami. Spytajmy fana czterech kółek o najpopularniejsze modele Suzuki i zdecydowana większość wymieni Vitarę, Swifta i… nic więcej. Trochę to dziwne, biorąc pod uwagę fakt, że to właśnie samochody były pierwszymi jeżdżącymi pojazdami produkowanymi przez tą firmę. Pierwsze prototypy małolitrażowych samochodów Suzuki powstały w 1939 roku, jednakże wybuch drugiej wojny światowej zmusił firmę do przerwania prac oraz zmiany profilu produkcji na potrzeby bardziej związane z ówczesnymi realiami. Po wojnie wrócono do sektora transportowego, ale pierwszym pojazdem o nazwie „Power Free”, wprowadzonym do sprzedaży w 1952 roku był… rower z dwusuwowym silnikiem o pojemności 36 ccm. Ponieważ pomysł się przyjął, rząd Japonii przyznał Suzuki dotację na kontynuację badań w zakresie motocykli. Tak właśnie narodziło się przedsiębiorstwo Suzuki Motor Corporation. Ponieważ jednoślady producenta z Hamamatsu zdobywały coraz większą popularność, w 1955 światło dzienne ujrzał Suzulight – mały sedan, który zapoczątkował de facto erę wciąż popularnych kei-carów. Suzulight był wyposażony w dwusuwowy silnik o pojemności 360 ccm oraz masę innowacji technicznych, takich jak przeniesienie napędu na przednią oś czy niezależnie zawieszenie wszystkich kół. Ten mały sedan cieszył się bardzo dużą popularnością, wskutek czego Suzuki błyskawicznie zaczęło wypuszczać samochody z przeróżnych segmentów – dostawcze, terenowe, kompaktowe oraz, oczywiście, kei-cary.

Choć firma świetnie radziła sobie w produkcji różnorakich form nadwoziowych, znamiennym pozostaje fakt, że nigdy nie udało się jej stworzyć naprawdę wyrazistego, ciekawego i popularnego czterodrzwiowego sedana, a ta wersja nadwoziowa wciąż cieszy się ogromną popularnością wśród nabywców. Jeśli sięgniemy pamięcią trochę wstecz, to przypomnimy sobie może Baleno, bo o Lianie sedan sam zarząd Suzuki chce z pewnością jak najszybciej zapomnieć. Suzuki nie ustaje jednak w staraniach, i od 2010 roku w sprzedaży oferowany jest bohater niniejszego testu – Kizashi.

Galeria zdjęć

Kategoria: Suzuki

Data dodania: 06.09.2012

Autor: Marek Stachoń

Zdjęcia: Kacper Szczepański

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Suzuki Kizashi 2.4 Sport 4WD" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club