Test: Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4 Ambition

Powrót Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Ambition

O samochodach Škody można powiedzieć wszystko, poza tym, że mają w sobie to „coś”. Czy Yeti również wpasuje się w ten nieciekawy trend?

Jaka jest Škoda, każdy widzi. Przemierzając polskie drogi, na każdym kroku napotykamy na Fabię lub Octavię i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Tak mocno auta te wrosły w nasz motoryzacyjny krajobraz. Nic dziwnego – wystarczy spojrzeć na statystyki sprzedaży i wszystko staje się jasne. Škodzie udało się to, o co walczy wielu. Stworzyć idealne auto „dla ludu”. Takie, które będzie pożądane przez statystycznego Kowalskiego, i – co ważniejsze – będzie go na nie stać. Pozycja Škody na naszym rynku jest tak silna, że władze koncernu VAG, którego częścią jest czeska marka, zdecydowały się na wprowadzenie kilku posunięć, mających na celu osłabienie pozycji Škody na rzecz Volkswagena (ma to się odbywać m.in. na płaszczyźnie cenowej).

Historia Škody, to idealne case study, jak można odnaleźć się w zmieniających warunkach polityczno – gospodarczych i stać się liczącym graczem na motoryzacyjnym rynku. Nie będziemy cofać się do przełomu XIX i XX w, kiedy to Václav Laurin i Václav Klement założyli firmę produkującą najpierw rowery, a wkrótce potem motocykle i samochody. Podczas panowania socjalizmu w naszej części Europy, Škoda produkowała auta, mające bardzo dobrą opinię po naszej stronie żelaznej kurtyny, ale będące kilkanaście lat zapóźnione w stosunku do zachodnioeuropejskich marek. Gdy komunizm upadł, do drzwi zakładu w Mladá Boleslav zapukali włodarze z Volkswagena i zaproponowali mariaż na dość drakońskich warunkach. Zaczęto bowiem od daleko posuniętej restrukturyzacji połączonej z dużymi zwolnieniami, oraz nie obiecywano w pierwszych latach współpracy rozpoczęcia produkcji żadnego nowego modelu. I faktycznie, pierwszym wspólnym modelem była Felicia, będąca w gruncie rzeczy mocno zmodernizowaną „favoritką”. Ale potem było już tylko lepiej. Pierwsza Octavia oraz Fabia odniosły niebywały sukces, a od tego czasu Škoda jest non stop na fali wznoszącej. Spokojna stylistyka, przestronne wnętrza i idealny stosunek jakości do ceny spowodowały, że auta tej marki stanowią świetną propozycję dla przeciętnego Kowalskiego. Dodatkowo każdy z kupujących ma z tyłu głowy fakt, że Škoda dzieli technologię z tak hołubionym w Polsce Volkswagenem.

Bardziej wymagający klienci narzekają jednak na generalnie nudny i nijaki charakter czeskich samochodów i szukają aut u innych producentów. Menedżerowie Škody postanowili coś z tym zrobić i w 2005 roku na salonie genewskim zaprezentowano prototyp o nazwie Yeti. Ponieważ spotkał się on z ciepłym przyjęciem, u naszych południowych sąsiadów zakasano rękawy, wzięto się do pracy, wskutek czego od 2009 roku Škoda ma w ofercie prawdziwego kompaktowego SUV-a, który jest bohaterem dzisiejszego testu.

Galeria zdjęć

Kategoria: Škoda

Data dodania: 27.06.2012

Autor: Marek Stachoń

Zdjęcia: Kacper Szczepański

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4 Ambition" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club