Test: Skoda Superb Combi 2.0 TDI Ambition

Powrót Skoda Superb Combi 2.0 TDI Ambition

Skoda Superb to mocny gracz na rynku, głównie dzięki licznym możliwościom zestawienia auta w różne wersje wyposażenia, silniki, rodzaje napędu oraz skrzynie biegów. Oprócz pięciu motorów benzynowych (od 125 koni mechanicznych w przednionapędowym wozie z manualną skrzynią, po 260 konne V6 z przekładnią DSG i napędem na obie osie), do wyboru mamy trzy jednostki wysokoprężne. W naszym aucie zamontowano średni wariant: dwulitrowy, doładowany motor o mocy 140 koni mechanicznych.

Jest to elastyczny silnik, który pozwala efektywnie przyśpieszyć z każdego przełożenia sześciobiegowej skrzyni mechanicznej. Najprzyjemniej podróżuje się na czwartym biegu, bowiem zakres jego funkcyjności waha się już od około 40 km/h, do grubo ponad 160 km/h. Sama zmiana biegów odbywa się bardzo płynnie i precyzyjnie, a drążek skrzyni pewnie leży w dłoni.

Dwulitrowe TDI trzeba kręcić dość wysoko, bowiem pełne wykorzystanie mocy ma miejsce dopiero przy 4200 obr./min. Potężne kombi pojedzie z prędkością przekraczającą 200 km/h, z kolei połowa tej wartości na prędkościomierzu pojawi się po 10,3 sekundy. Taki wynik wydaje się wystarczający jak na ogromne, pakowne auto rodzinno-prezesowe. Na kolana z pewnością nie kładzie, jednak jazda Superbem 2.0 TDI daleka jest od tej, znanej chociażby ze zbliżonych parametrami jednostek wysokoprężnych konkurencji. Turbodiesle koncernu Volkswagena zawsze miały przyjemną, charakterystyczną kulturę pracy. W sprawnym przyśpieszaniu w trasie pomoże przyzwoity maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm i osiągany już od 1750 obr./min. W razie potrzeby, będzie on dobrym argumentem do pociągnięcia nawet sporej przyczepy kempingowej. Należy jednak pamiętać, że ze wzrostem dodatkowego obciążenia (nie musi to być przyczepa, wystarczy komplet pasażerów z bagażem), do tej pory optymalne parametry mechaniczne Superba mogą okazać się niewystarczające. Wówczas warto wcześniej zaplanować wyprzedzanie w terenie niezabudowanym, gdyż niekiedy możemy odczuć niedobór mocy, jednak w większości przypadków 140 koni mechanicznych z niemieckiego motoru z pewnością wystarczą do sprawnego poruszania się, nie wykazując przy tym nadmiernego zapotrzebowania na paliwo. Samochód podczas testu, w trasie zadowalał się przyzwoitymi wartościami rzędu 5,8 litra, w mieście z kolei samochód zużywa od 8 do 9 litrów ropy, co niczym szczególnym nie jest, jednak wydaje się być przyzwoitym rezultatem, szczególnie przy obecności pojemnego, 60-litrowego zbiornika paliwa.

Klasyczny system resorowania, a więc zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowym układzie, oferuje wyłącznie przyjemne odczucia, choć konkurenci potrafią uraczyć większą miękkością. Czesi stawiają na alternatywny punkt leżący pomiędzy bardzo wygodnym podróżowaniem, a stabilnością prowadzenia. W efekcie samochód dobrze trzyma się drogi, a pasażerowie nie mogą narzekać na wibracje, czy dźwięk tłumienia nierówności dochodzący z zawieszenia. Układ kierowniczy wykazuje się swoistą inteligencją, mocno zwiększając siłę wspomagania podczas manewrów na parkingu oraz dając poczucie stabilności podczas szybszej jazdy. Minusem może okazać się znaczna odległość, jaką trzeba pokonać kierownicą “od oporu, do oporu”, co sprawia wrażenie prowadzenia olbrzymiego i ciężkiego pojazdu. Jednak podczas jazdy, odczucia są kompletnie odwrotne – nie czuć poruszania się autem o długości przeszło 4,8 metra i masie 1,5 tony.

W bezpiecznym podróżowaniu największym kombi na rynku pomaga szereg systemów bezpieczeństwa. 6 poduszek powietrznych wydaje się być standardowym rozwiązaniem w tej klasie aut, jednak przyrządy takie jak rozbudowany system ESP z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, kontrola trakcji, czy asystent hamowania, lokują Superba w gronie aut mocno dbających o bezpieczeństwo zarówno czynne, jak i bierne wszystkich podróżujących. Kierowcy dużo poruszający się zimą, czy podczas obfitych opadów deszczu z pewnością docenią możliwość doposażenia 140-konnego diesla w napęd 4×4. Nasze auto nie posiadało tego udogodnienia wycenionego na 9000 zł, jednak nawet z mocą przekazywaną na przednią oś, Skoda prowadzi się stabilnie i przewidywalnie.

Galeria zdjęć

Kategoria: Škoda

Data dodania: 11.11.2011

Autor: Łukasz Kamiński

Zdjęcia: Bartłomiej Urban i autor

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Skoda Superb Combi 2.0 TDI Ambition" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club