Skoda RS 2000 | ExoticCars.pl – Portal Samochodów Egzotycznych

Pierwsza jazda: Skoda RS 2000

Powrót Skoda RS 2000

Oto test najdroższego, najlepiej strzeżonego i najbardziej niedostępnego samochodu w historii naszego portalu. Ferrari, Porsche i Mercedesy zostały pogodzone przez Skodę.

To nie będzie typowy test. Producenci rzadko umożliwiają mediom obcowanie ze swoimi samochodami koncepcyjnymi, a jeszcze rzadziej – wyposażają je w działający układ napędowy. Technologia w większości z gwiazd światowych targów motoryzacji kończy się na tarczach hamulców prześwitujących zza felg. Tak więc możliwość poprowadzenia ręcznie zbudowanego prototypu można porównać do wyjścia na ulicę w stroju haute couture któregoś ze światowych kreatorów mody – równie nieprawdopodobne, co niesamowite.

Skoda RS2000 została stworzona z okazji dorocznego zlotu nad austriackim jeziorem Wörthersee, wielkiego wydarzenia fanów i właścicieli Volkswagena Golfa. Za sprawą ogromnej skali i uznania tej imprezy od pewnego czasu niemiecki producent przygotowuje nawet specjalne odmiany swoich modeli i nieokiełznane show cary. VW Golf GTI W12 650, Golf R Cabrio, 500-konne Audi A1 Clubsport Quattro czy wreszcie rzeczona Czeszka – te wszystkie szalone kreacje powstały, by uświetnić kilkudniową celebrację kompaktowego bestsellera z Wolfsburga, rockowej muzyki, kiełbasek i piwa. To jeden z ostatnich bastionów, gdzie producenci samochodów zrzucają sztywne garnitury i dają sobie spokój z troską o środowisko i polityczną poprawnością, oddając szczery hołd konstrukcjom uosabiającym wszystko to, czego prawdziwi fani motoryzacji pożądają.

Na razie wszystko zapowiada się więc świetnie. Ale jest jeszcze jeden dobry powód, dla którego twórcy concept carów nie dzielą się z nikim kluczykami – konstrukcje tego typu mają przede wszystkim wyglądać, a nie jeździć. Nawet jeśli w przypadku tego egzemplarza technika sięga dalej niż typowych show carów, to tylko nieznacznie. Wszystko działa na przysłowiowe słowo honoru. Uchylając drzwi z przymocowaną na stałe plastikową szybą wita mnie feeria kontrolek awaryjnych i zdezorientowany komputer pokładowy, wysyłający różne komunikaty po czesku. Pod maską pracuje silnik 1.4 TSI wzbogacony o pięknie prezentującą się, pokaźną turbosprężarkę Sparco w kolorze nadwozia, ale ciężko oszacować prawdziwą moc jednostki. Na mój gust nie przekracza 6 KM… które i tak z trudem wykorzystać, jako że co kilkaset metrów kapalinou chlazený motor odmawia współpracy i gaśnie. Może i lepiej, bo z pozoru wyczynowe hamulce Brembo tłamszą prędkość ze skutecznością bębnów w 1000 MB, a przepastne opony nie mieszczą się podczas skrętu w standardowych błotnikach.

Ale broń Boże nie myślcie, że kwestie te w jakikolwiek sposób stanowią o wartości tego samochodu. Nawet jeśli skuteczny transport z punktu A do B stanowi cel 99% aut, to w przypadku concept caru chodzi o promocję wartości reprezentowanych przez markę, promocję masowych odpowiedników, grę w podchody z konsumentami w jak najlepszym zrozumieniu ich preferencji i oswojeniu z modyfikacjami. RS2000 nawet na tym tle jest trochę wyjątkowy, bo przemycany od ostatniego salonu genewskiego nowy język stylistyczny marki będzie jeszcze bardziej oszczędny w formie, pragmatyczny i przyziemny niż dotychczas. Ten rasowy kabriolet jest natomiast zaprzeczeniem wszystkich codziennych wartości czeskiej marki, ulubienicy ludzi kupujących rozumem, a nie sercem. Technologiczna nieporadność concept caru przypomina nam jak skomplikowanym i złożonym urządzeniem jest samochód, ale cóż to jest wobec projektu całkowicie wolnego od ograniczeń, wyzbytego balastu norm bezpieczeństwa, funkcjonalnych kompromisów i rynkowych praw. To niewątpliwie najbardziej szalona Skoda jaką możecie sobie wyobrazić, przyćmiewająca nawet rajdówki dominujące w mistrzostwach IRC. Drastyczne poszerzenia bardzo skróciły optycznie zwisy, nadając sylwetce formy zwinnego, gotowego do skoku gada. Najbardziej znaczącym akcentem jest agresywnie wymodelowane przeszklenie, które w bardzo oszczędny, a jednak wyrazisty sposób dominuje w bocznej linii auta. O rajdowych koneksjach przypominają sportowe detale pokroju spojlera w przednim zderzaku, wloty na masce, lotka na klapie bagażnika i dyfuzor. To imponujące, jak kilkoma prostymi zabiegami można przemienić poczciwą Fabię zaczynającą się od 33 900 zł w kreację w stylu Lamborghini Concept S. Jak przystało na Skodę, pozostał oczywiście walor funkcjonalny – zachowano dwie pary drzwi i dwa rzędy siedzeń, normalny bagażnik, a pod względem widoczności bliżej jej do jednośladu niż typowego samochodu…

O ilość miejsca w środku możecie spytać milionów, które poruszają się na co dzień bliskim krewnym tego egzemplarza. Nawet projekt wnętrza jest tak naprawdę ten sam, poprzenikany tylko kosmicznie wyglądającymi srebrnymi i zielonymi tworzywami. W rzeczywistości stan przedstawia się podobnie co w studiu telewizyjnym – to co ma się dobrze prezentować w obiektywie niekoniecznie musi być takie z bliska. Niemniej siedząc zanurzonym nisko w skórzanym kubełkowym fotelu, będąc skrępowanym fluorescencyjnymi szelkowymi pasami, czuję się jak w o tyle osobliwej co fascynującej mieszance wyczynowej rajdówki z egzotycznym supersamochodem.

Jak przystało na model koncepcyjny, RS2000 została stworzona w ten sam sposób co Maserati Birdcage 75th, Rolls Royce 101EX i każdy inny unikatowy projekt – od ręcznego wyrzeźbienia glinianego modelu, który potem został przeniesiony na projekt nadwozia z tworzyw. Zbudowała go czeska firma Benet, producent różnych podzespołów i poddostawca Skody. Po swojej życiowej roli na zlocie Golfomaniaków prawie nie widuje światła dziennego. Jaką ją czeka przyszłość? Zapewne powolne zapomnienie wśród towarzyszy niedoli pokroju Skody Montreux, Tudor czy Joyster. Oby Skoda robiła jak najwięcej, aby temu zapobiec. Tak fascynujący projekt zasługuje na coś więcej. Mam nadzieję, że zielony lakier jest w tym przypadku kolorem nadziei nie tylko dla mnie.

Galeria zdjęć

Kategoria: Škoda

Data dodania: 26.08.2011

Autor: Mateusz Żuchowski

Zdjęcia: autor, Piotr Migas oraz Adam Błoński

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Skoda RS 2000" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club