Test: SEAT Leon 1.8 TSI FR

Powrót SEAT Leon 1.8 TSI FR

 Hiszpanie znowu chcą liczyć się w segmencie kompaktów. Dowodem na to ma być nowy Leon – ze zmienioną stylizacją, odmienionym wizerunkiem oraz… zupełnie innym sloganem reklamowym.

Spora grupa koncernów motoryzacyjnych stara się, aby samochody przezeń produkowane były „jakieś”. A mówiąc dokładniej – aby miały swój styl, charakter, wyjątkowość, dzięki której będą, choć w niewielkim stopniu, rozpoznawalne i unikalne. Wszystko po to, aby łatwiej definiować samego siebie, a przez to trafiać do coraz bardziej rozpasanej klienteli. A, jakby nie patrzeć, rynek motoryzacyjny należy do jednych z najbardziej konkurencyjnych.

Patrząc przez taki pryzmat na historię Seata, można odnieść wrażenie że marka ta nigdy nie chciała, a raczej nie mogła projektować swoich samochodów tak, aby były one jedyne w swoim rodzaju. Seat powstał w maju 1950 roku, a jego udziałowcami były: Narodowy Instytut Przemysłu, korporacja sześciu banków i włoski FIAT. I choć ten ostatni miał tylko 7% udziałów, zdeterminował całkowicie ofertę Seata aż do 1980 roku. Przez 30 lat jedyny hiszpański producent samochodów wytwarzał tylko i wyłącznie auta na licencji włoskiego giganta. Po sprzedaży udziałów przez Fiata Seat zaprezentował dwa stricte swoje modele – Rondę i Malagę, ale i w tych modelach udział włoskich genów był spory. Ba, po premierze Rondy w 1982 roku FIAT wytoczył Seatowi proces, który trafił finalnie do Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu. Ta w 1983 roku wydała werdykt korzystny dla Hiszpanów ucinając spekulacje na temat tego, czy Ronda to tak naprawdę przestylizowane Ritmo.

W 1986 roku Volkswagen wykupił 51% akcji Seata i historia bardzo szybko zatoczyła koło. Cordoba, Arosa czy Alhambra były de facto klonami swoich niemieckich odpowiedników. Dopiero w pierwszych latach nowego millenium pojawiły się modele o wyrazistym, jakże odmiennym od germańskiego, stylu. Niestety, vanowate formy ówcześnie produkowanych Seatów nijak miały się do sloganu „Auto Emocion”, poza tym samo VAG nie do końca miało chyba pomysł na Seata. O samej marce było cicho przez dłuższy okres czasu, ale w 2012 roku na rynku pojawiły się nowe generacje Toledo i Leona i tak „Auto Emocion” ustąpiło miejsca na rzecz „Enjoyneering”.

Galeria zdjęć

Kategoria: SEAT

Data dodania: 16.03.2014

Autor: Marek Stachoń

Zdjęcia: Bartek Lichocki

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=SEAT Leon 1.8 TSI FR" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club