Test: Porsche Boxster S

Powrót Porsche Boxster S

Jak zawsze po premierze nowego Porsche 911, pojawiał się bazujący na nim Boxster. Jak zawsze naznaczony jest cieniem legendy i stereotypami. Niesłusznie, bo to rewelacyjne, pełnowartościowe auto sportowe.

Od momentu powstania, model 986 (jak brzmi fabryczne oznaczenie pierwszego Boxstera) postrzegany był jako „Porsche dla biednych”, kompromis dla tych, których nie stać na swoje prawdziwe marzenie – 911-tkę. Nie jest to wbrew pozorom nic nowego w historii firmy – legendarny producent z Zuffenhausen ma bogate tradycje w wychodzeniu naprzeciw potrzebom ludu, tworząc m.in. takie modele jak korzystające z podzespołów Volkswagena 914 i 924, oraz późniejsze 944 i 968 z czterocylindrowymi silnikami. Boxster jest ich w prostej linii potomkiem, a swoją rolę podstawowego modelu w gamie spełnia już od szesnastu lat! Chyba mało kto by się tego spodziewał, ale jak mawiał sam Ferry Porsche – „Die Zeit vergeht, wenn man Spaß!” (czas szybko mija, gdy się dobrze bawisz).

Sam Boxster przeszedł przez ten czas wiele istotnych zmian konstrukcyjnych. W swojej pierwszej inkarnacji dzielił ze swoim większym bratem (podówczas było to średnio lubiane 996) nie tylko założenia inżynieryjne, ale i dużą część nadwozia i wnętrza. Jego następca (który w wersji po face liftingu doczekał się także testu na łamach naszego portalu) położył większy nacisk na wspólne rozwiązania architektoniczne, czego efektem były na przykład te same drzwi. Ostatecznie, w najnowszym modelu designerzy zostali uwolnieni także z tego ciężaru, dzięki czemu mogli stworzyć samochód o wiele bardziej niezależny i okazalszy w swojej formie. Dzielenie kosztów z flagowym modelem Porsche poszło w inną stronę, z czego entuzjaści Boxstera mogą być tylko zadowoleni – od teraz ten niewielki roadster w mocniejszej wersji S wyposażony jest w dokładnie ten sam 3,4-litrowy silnik, co samo 911. Choć tutaj dalej dysponuje symbolicznie mniejszą mocą 315 KM, to wszystkie poszlaki budują jasny przekaz – Boxster nie chce być już tańszym zamiennikiem, chce być postrzegany serio. Teraz ma na to szansę nie tylko dlatego, że już za jego życia zaprezentowany zostanie zupełnie nowy, mniejszy i słabszy roadster marki, ale także dlatego, że po raz pierwszy ma realną szansę stać się autentycznie lepszy od podstawowych odmian samochodu, z którego czerpie, jednego z najbardziej pożądanych wozów sportowych na świecie – Porsche 991. Czy tak się stanie? Przekonajcie się sami, czytając test.

Galeria zdjęć

Kategoria: Porsche

Data dodania: 01.09.2012

Autor: Mateusz Żuchowski

Zdjęcia: Konrad Skura

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Porsche Boxster S" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club