Pierwsza jazda: Peugeot 208

Powrót Peugeot 208

Niewiele jest na rynku tak atrakcyjnych aut miejskiego segmentu. Kilka słów po pierwszej jeździe nowym Peugeotem 208.

208 to model, który wszyscy znamy, gdyż jest obecny na polskim rynku od 3 lat. Trzeba przyznać, że Francuzi dość szybko zdecydowali się na odświeżenie małego modelu, tym bardziej biorąc pod uwagę to, że sam w sobie wcale się nie zestarzał. Nawet poprzednie 207, którym polskie drogi wypchane są po brzegi wygląda wciąż atrakcyjnie. Zagłębiając się w historię producenta, przełomowym modelem niewątpliwie były 205 (hit sprzedażowy i legenda) oraz wprowadzające wiele innowacji w XXI wiek – 206. Ten ostatni znany jest każdemu. Tendencja pozostała chyba niezmieniona od lat – Peugeot potrafi robić uwodzicielskie samochody, szczególnie mniejszych segmentów.

W urokliwych zakątkach Mazur mieliśmy okazję przyjrzeć się najnowszej odsłonie Peugeota 208. Na zaproszenie Peugeot Polska, stawiliśmy się wraz z innymi dziennikarzami we wskazanym miejscu, gdzie przeszło 20 egzemplarzy tak samo skonfigurowanych 208, połyskiwało metalicznym lakierem Power Orange. To właśnie ta barwa jest niejako znakiem rozpoznawczym najnowszego auta – nam dość mocno przypomina podobny głębią i odcieniem kolor, którym pokrywane są… Lamborghini Aventador. Jeśli o oryginalności mowa, od teraz Peugeota 208 będziecie mogli zamówić również w jednym z dwóch odcieni lakierów matowych – srebrnym bądź szarym. To pierwszy tego typu zabieg w aucie tej wielkości, w dodatku dostępny u każdego dealera jako normalny lakier, za dopłatę niższą niż 3000 zł.

Innowacja i świeżość to słowo klucz. Choć wizualnie zmieniło się niewiele, samochód wpada w oko każdym detalem. Przede wszystkim mowa tu o atrakcyjnym froncie z nowym grillem o trójwymiarowym efekcie. Na pokładzie testowanego auta znalazło się kilka ciekawych systemów, dbających zarówno o komfort, jak i bezpieczeństwo. Wspomnieć można chociażby o inteligentnym programie rozpoznającym zagrożenie w ruchu miejskim, dzięki któremu samochód samoczynnie wytraci prędkość w zakresie 5-30 km/h. Wśród pokładowych nowości na mnie jednak największe wrażenie zrobił system, dzięki któremu podłączając swój telefon przy pomocy kabla USB do auta, możemy otrzymać widok naszego wyświetlacza na monitorze w konsoli centralnej. Co to oznacza? Nic innego jak poręczne przeglądanie maili, czy korzystanie z aplikacji mobilnych. Nie miałem okazji sprawdzić tego systemu szczegółowo, ale nie mogę doczekać się możliwości spędzenia z nim dłuższej chwili. Prezentowane na zdjęciach auta będą oczywiście promilem tego, na co zdecydują się potencjalni odbiorcy – powód jest oczywiście jeden.

Przyzwoicie skonfigurowany wóz (tak jak testowane auta – bez wodotrysków, ale przyjemnie współpracujące i rozpieszczające kierowcę na co dzień), to wydatek blisko 70 000 zł. Najtańsza jest trzydrzwiowa odmiana z benzynowym silnikiem 1.0 PureTech o mocy 68 KM, w wersji wyposażenia Access (41 700 zł). Wyżej stoją warianty 82-konne i 110-konne silnika 1.2 oraz poziomy Active i Allure. Dostępne są również wysokoprężne jednostki napędowe (wyłącznie to aut pięciodrzwiowych) 1.6 BlueHDi o mocach 75 oraz 100 KM. Najwyżej w cenniku stoi wersja z najmocniejszym dieslem w wersji Allure, wyceniona na 71 800 zł. Gdy dorzucić do niej okno dachowe, kamerę cofania, podgrzewane fotele, któryś z ciekawych pakietów personalizacyjnych oraz kilka przydatnych dodatków, cena zbliża się do progu 80 000 zł – nie zapominajmy, że wciąż mówimy o aucie segmentu B.

Cały dzień spędzony za kierownicą Peugeota 208 1.2 PureTech 110 w wersji Allure był doznaniem przyjemnym. Samochód wygląda rewelacyjnie, zwraca uwagę każdego, szczególnie w prezentowanej konfiguracji. To tak naprawdę szereg zabiegów stylistycznych i przebudowana systemów pokładowych – różnic w układzie zawieszenia nie ma. Auto prowadzi się dość pewnie, choć nerwowo na nierównościach – to w zasadzie przypadłość wielu kompaktów, w szczególności francuskich. Skrzynia biegów ma przyzwoicie dobrane przełożenia, które sprawdzą się tak w ruchu miejskim, jak i poza nim. Silnik generujący 110 KM jest optymalnym rozwiązaniem do tego modelu. Pisząc to, niechętnie zerkam na tabelki producenta prezentujące zarówno 82- (1.2), jak i 68-konny wariant (1.0). Ten ostatni może okazać się niewystarczający do ciągle przybierających na wadze kompaktów. Idąc w drugą stronę, przydałby się pomost pomiędzy testowanym 1.2 PureTech w mocniejszej odmianie, a 208-konnym GTi. Przedstawiciele marki twierdzą jednak, że gama budowana jest w oparciu o oczekiwania rynkowe oraz dotychczasową sprzedaż. Przeszło 160-konna wersja 208-ki oferowana na kilku rynkach nie jest zbyt chętnie wybieraną opcją (głównie przez cenę).

Peugeot 208 to bardzo wdzięczne auto, które sprawdzi się przede wszystkim w rękach kobiety, ale i mężczyznom nie przysporzy problemów czy kompleksów. Każdy facet najchętniej widziałby się oczywiście w modelu GTi, ale również 110-konny wariant oferuje wystarczające przyspieszenie, choć o emocjach mówić tutaj nie możemy. Lifting przeprowadzony po 3 latach obecności na rynku sprawia, że 208 kolejny raz prezentuje najświeższą linię oraz swój specyficzny francuski charakter. To właśnie tu wypatrywałbym fenomenu Peugeota, który nieustannie mieści się w dziesiątce najlepiej sprzedających się kompaktów w Europie.

Dane techniczne:

1.2 PureTech 110
1.6 BlueHDi 100
Czym napędzany?
benzynowy, turbo, 1.2 R3
110 KM, 205 Nm
turbodiesel, 1.6 R4,
100 KM, 255 Nm
Jak duży?
3.97 x 1.74 x 1.46 m
Jak szybki?
9.6 s, 190 km/h
10.7 s, 187 km/h
Jak bardzo
spragniony?
średnio 4.8 l i 110 g
średnio 3.4 l i 87 g
Jak drogi?
od 61 100 zł
od 71 800 zł
Spróbuj także…
Citroen C3, Ford Fiesta, Mazda 2

Galeria zdjęć

Kategoria: Peugeot

Data dodania: 15.06.2015

Autor: Łukasz Kamiński

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Peugeot 208" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club