Test: Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna

Powrót Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna

Patrząc na cennik najmniejszego crossovera Nissana, w pierwszej chwili poczułem lekkie zażenowanie. Tylko trzy silniki do wyboru? Wolnossąca benzyna (nuda!), mały “klekot” (nuda do kwadratu) i… na końcu tabeli widniało coś, co wzbudziło jednak moje zainteresowanie. Generalnie małolitrażowy (1600 ccm) silnik benzynowy, oznaczony nic nie mówiący skrótem DIG-T intryguje tym, że ma turbosprężarkę, 190 KM mocy i, może niezbyt imponujące 240 Nm momentu, ale dostępne w imponującym zakresie obrotów, bo pomiędzy 2000 a 5200 obr/min. I co teraz powiedzą fani turbodiesli?

Oczywiście Juke z taką właśnie jednostką napędową trafił do naszej redakcji na testy, co wzmogło tylko moje zainteresowanie tym autem. I nie zawiodłem się. Juke od pierwszych przejechanych metrów daje delikatnie do zrozumienia, że ma spory potencjał skryty pod maską. Silnika nie trzeba w ogóle “kręcić”, dzięki dość nisko i szeroko rozłożonemu momentowi samochód sprawnie przyśpiesza na każde nasze zawołanie. Gdy jednak postanowimy sprawdzić, co ten mały diabeł potrafi, czeka nas prawdziwy szok. Silnik wkręca się bardzo sprawnie aż do końca skali obrotomierza szumiąc przy tym intrygująco, Juke zaczyna stawać się autem trudnym do okiełznania, a dzięki swojej niepowtarzalnej aparycji bardzo łatwo jest spychać nim maruderów z lewego pasa, którzy ujrzą coś tak nieziemskiego we wstecznym lusterku. Brzmi ciekawie? Ale to nie koniec.

Na konsoli środkowej Juke’a znajdziemy coś, co Nissan nazwał Dynamic Control System. Z grubsza rzecz ujmując, jest to system uruchamiający zdefiniowane nastawy przepustnicy, zawieszenia i układu kierowniczego. Dodatkowo, dolny wyświetlacz LCD pokazuje nam, w zależności od wybranego trybu, odpowiednie parametry. W trybie Eco, wyświetla on wykres “ekonomiczności” naszej jazdy (nawiasem mówiąc jazda Jukiem w trybie Eco może usatysfakcjonować co najwyżej emeryta – tak ślamazarnie zachowuje się wtedy ten samochód i to mimo takiej mocy). W trybie Normal wyświetlacz pokazuje nam dostępny w danym momencie moment obrotowy, a wrażenia z jazdy Jukiem w tym trybie opisałem akapit wyżej. Został jeszcze przycisk SPORT. Biada wszystkim niewprawnym kierowcom, którzy użyją go i wcisną pedał gazu na głębiej niż 3 mm. Juke w trybie SPORT reaguje na każde dotknięcie pedału gazu niczym ukłuty znienacka w tylną część ciała buhaj rozpłodowy. Auto wyrywa do przodu niczym opętane, układ kierowniczy staje się naprawdę twardy i bezpośredni, a auto zauważalnie się usztywnia. Chcąc korzystać z pełni potencjału Juke’a trzeba mieć jaja i nie jest to żart! Przede wszystkim odczuwalny jest wyżej położony środek ciężkości oraz podsterowność (przy większy prędkościach), ogromny moment obrotowy przekazywany tylko na jedną (przednią) oś generuje bardzo odczuwalne poprzeczne siły skrętne wyrywające wręcz kierownicę z rąk, a pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 8 sekundach! Czy ktoś jeszcze ma ochotę śmiać się z Nissana Juke?

Galeria zdjęć

Kategoria: Nissan

Data dodania: 30.05.2011

Autor: Marek Stachoń

Zdjęcia: Kacper Szczepański

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club