Test: Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 Instyle

Powrót Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 Instyle

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Lancer ósmej generacji nadaje się na rajdówkę WRC w nowej formie, wybieramy się nim na Rajd Szwecji.

Miejscowość Szwecja, położona 30 kilometrów na północ od Piły, wypełniona jest wąskimi i zaśnieżonymi drogami. Tereny okalające tę niewielką wieś idealnie sprawdzą zdolność pokonywania zakrętów, przyspieszanie i wytracanie prędkości każdego samochodu, który lubi sobie poszaleć na granicy przyczepności. A właściwie to już poza nią.

Tymczasem, kolejne półtora tysiąca kilometrów na zachód – w Paryżu – Światowa Rada Sportów Motorowych uzgodniła w zeszłym roku rewolucyjny regulamin techniczny Rajdowych Mistrzostw Świata, obowiązujący już od 2011 roku. W myśl drastycznego obniżenia kosztów, nowe samochody klasy WRC mają mieć o wiele więcej części wspólnych z ich realnymi cywilnymi dawcami, a napędzać je będą silniki o pojemności 1,6 litra z turbosprężarką.

Choć dla niektórych wygląda to na kolejny gwóźdź do trumny rajdów WRC, nowe przepisy mogą tak naprawdę zachęcić do powrotu na szutrowe szlaki wielu uznanych producentów. Na przykład Mitsubishi: jego rajdowe Lancery na przestrzeni wielu lat zebrały tyle sukcesów, że aż nie sposób ich wszystkich zliczyć. Niestety dla fanów, pod pretekstem kryzysu japońska marka wycofała się ze wszelkich aktywności sportowych, które zdawały się być podporą jej sukcesu.

Mijają miesiące i powoli dochodzimy chyba do momentu, że okoliczności zaczynają być z powrotem sprzyjające. Prześledźmy więc przez chwilę kolejne etapy wdrażania nowego programu sportowego w Mitsubishi. Po pierwsze – musimy znaleźć odpowiedni model bazowy. Oczywistym wyborem byłby Lancer Evolution, ale nowe przepisy zakładają samochody tanie, no i z mniejszymi silnikami. Nowy Lancer Sportback będzie najlepszy z kilku powodów. Po pierwsze: to na nim skupia się teraz marketingowa siła tego modelu, a właściwie i całej marki. To pierwszy od wielu lat hatchback o tej nazwie i pierwszy w historii, który dominuje w sprzedaży – sięga po niego ponad dwa razy więcej klientów niż po sedana! Prezentowany rodzaj nadwozia rządzi i dzieli obecnie w tej klasie w całej Europie, nie dziwi więc polityka zarówno Mitsubishi, jak i odwiecznego rywala – Subaru. Nie można też zapominać, że Lancer Sportback ma już za sobą pewną karierę w sporcie – przynajmniej z nazwy: w 2009 roku w Dakarze o zwycięstwo walczył Racing Lancer o właśnie takiej bryle nadwozia.

Czy samochód ten jest dobrym materiałem na rajdówkę, dowiesz się z działu “współżycie”. Wcześniej parę prozaicznych faktów o tym, czym dysponujemy już teraz.

Galeria zdjęć

Kategoria: Mitsubishi

Data dodania: 07.02.2010

Autor: Mateusz Żuchowski

Zdjęcia: Kacper Szczepański

Podziel się

&description=Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 Instyle" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club