Test: Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G SkyPassion A/T

Powrót Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G SkyPassion A/T

Mazda jest chyba ostatnim japońskim producentem, który do niedawna nie miał w europejskiej ofercie kompaktowego SUV-a. Sprawdźmy więc, jak koncern odrobił lekcję.

Mazda należy do tej grupy producentów samochodów, która dysponuje relatywnie wąskim portfolio modeli. Japończycy z Hiroshimy nie tworzą, ani nie wpychają się na siłę do coraz to mniej sensownych motoryzacyjnych nisz. Ot, jeden model na segment wystarczy. Taka polityka ma oczywiście swoje złe i dobre strony, aczkolwiek wielu fanów tej marki zadawało sobie pytanie, dlaczego w ofercie nie ma tak popularnych od ładnych pary lat kompaktowych SUV-ów.

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, wystarczy prześledzić historię tego jednego z najmniej popularnych, a jednocześnie jednego z bardziej interesujących producentów aut. Pierwsze prototypy Mazdy powstały w 1940 roku. Niestety, wybuch II wojny światowej oraz zniszczenie blisko połowy fabryki w wyniku zrzucenia na Hiroshimę bomby jądrowej spowodowały długą przerwę w działalności koncernu. Przełomowym rokiem był 1960. Wtedy to Mazda pokazała światu swój model R360, który odniósł niemały sukces. Rok później Mazda kupuje licencję na silnik Wankla, a w 1967 roku światło dzienne ujrzy Cosmo Sports 110S – pierwsza seryjny samochód tej marki z silnikiem rotacyjnym. W 1971 roku rodzi się seria RX – sportowych coupe z obowiązkowym Wanklem pod maską. Oczywiście Mazda nie zapomina o masowym odbiorcy – na rynkach całego świata zadomawiają się popularne i do bólu niezawodne modele 323, 626. Mazda celuje też w półkę średnią-wyższą ze swoim, dziś już zapomnianym, 929, a mniej zamożnym klientom proponuje niedrogie coupe w postaci MX-3 i MX-6. Gdy na początku XXI w kompaktowe SUV-y zaczynają zdobywać rynki, Mazda postanawia zawalczyć o rynek, budując w 2001 roku wspólnie z Fordem auto tej klasy. Mazda Tribute a.k.a. Ford Escape nigdy nie zawojowała europejskiej rynku, głównie ze względu na swój stricte jankeski rodowód oraz, najłagodniej mówiąc, zachowawczą stylistykę. Co ciekawe, jakby z boku, Mazda zmienia swój charakter. Od 2002 roku na rynku pojawiają się totalnie odmienione modele – każda z nowych Mazd zostaje obdarzona atrakcyjnym, dynamicznym wyglądem, zmianie ulega również nazewnictwo. Popularne modele, takie jak 3 i 6 zdobywają serca klientów, tuzy swoich segmentów, takie jak MX-5 czy RX-8 również mają się świetnie.

Miłośnicy SUV-ów muszą czekać jednak aż do 2007 roku, kiedy to pojawia się pierwsze auto tej klasy w palecie „nowej” Mazdy. CX-7, bo to o nim mowa, zostaje bardzo ciepło przyjęty przez klientów, i to mimo braku silnika wysokoprężnego w ofercie (ten pojawił się dopiero pod koniec 2009 roku). Podobnie było z CX-9, ale dla tego modelu rynkiem docelowym były USA. Co jednak z dużo mniejszymi SUV-ami? Tutaj przyszło nam czekać jeszcze dłużej, ale wreszcie rok temu światło dzienne ujrzał bohater dzisiejszego testu – Mazda CX-5.

Galeria zdjęć

Kategoria: Mazda

Data dodania: 31.10.2012

Autor: Marek Stachoń

Zdjęcia: Bartek Lichocki

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G SkyPassion A/T" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club