Test: Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Powrót Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Najbardziej masowa spośród luksusowych włoskich marek wreszcie zaprezentowała swojego ekskluzywnego mieszczucha. Jak nowy Ypsilon poradzi sobie z coraz liczniejszą konkurencją?

Nie od dziś wiadomo, że luksusowe auto niekoniecznie musi mieć wymiary lotniskowca i moc porównywalną z wahadłowcem. Sporą grupą klientów na drogie i ekskluzywne samochody są panie, które nie zawsze gustują w ostentacyjnych SUV-ach, ale szukają po prostu drogiego i, przede wszystkim, stylowego auta w stricte miejskich rozmiarach. Po co? Po to aby szybko, zwinnie i z odpowiednią gracją przemieszczać się po wielkomiejskiej dżungli.

BMW jako pierwsze wyczuło pismo nosem i zreaktywowało Mini, które mimo mikroskopijnych rozmiarów i maksymalnie rozbuchanej ceny okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. W ślad za Bawarczykami poszli inni. Alfa Romeo MiTo, Citroen DS3 czy Audi A1 próbują urwać jak najwięcej z tego coraz popularniejszego kawałka motoryzacyjnego tortu. I podczas gdy wspomniane wyżej firmy wprowadzały do oferty swoje drogie miejskie auta, od zawsze w segmencie tym obecna była Lancia ze swoim modelem nazywanym niegdyś po prosty Y, a od 2003 roku Ypsilon.

Historia eleganckiego mieszczucha rozpoczęła się w 1985 roku, kiedy to, kompletnie dziś nieznane, Autobianchi wprowadziło do sprzedaży model Y10. Auto nie miało w sobie w zasadzie nic z eleganckiego charakteru późniejszych Ypsilonów, ale jest ich bezpośrednim protoplastą, tym bardziej, że pod koniec lat 80. markę Autobianchi całkowicie podporządkowano Lancii, a od 1992 roku model Y10 oficjalnie nosił już nazwę turyńskiej marki. Y10 mógł być wyposażany m.in. w klimatyzację czy automatyczną skrzynię biegów, co dziś wydaje się być oczywistością, ale ponad 25 lat temu takie nie było.

W 1996 roku na rynku pojawiła się Lancia Y. Samochód bazował technologicznie na Fiacie Punto i charakteryzował się eleganckim wyglądem zarówno karoserii jak i wnętrza. Auto przeszło w 2000 roku lifting, a trzy lata później na rynki wprowadzono jego następcę. Lancia Ypsilon również bazowała na Fiacie Punto (II generacji), ale stylistycznie bardzo wydoroślała stając się jednym z najpiękniejszych miejskich aut oraz najpopularniejszym modelem marki. Po 8 latach produkcji, co w obecnych czasach jest wiecznością w świecie motoryzacji, przyszedł wreszcie czas na zmianą warty i do salonów wjechał świeżutki Ypsilon produkowany na Śląsku, w Tychach.

Galeria zdjęć

Kategoria: Lancia

Data dodania: 22.11.2011

Autor: Marek Stachoń

Zdjęcia: Kacper Szczepański

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club