Test: KIA Soul 1.6 CRDi L

Powrót KIA Soul 1.6 CRDi L

Soul to świetny przykład na to, jak brak silnych stron można postrzegać jako brak ograniczeń. Kia nie kojarzy się ani z terenówkami albo autami z zacięciem sportowym, dlatego w miarę potrzeb może sobie wybierać za każdym razem taki typ nadwozia, jaki chce. Do miejskiego auta kompaktowej wielkości najbardziej pasuje crossover: wystarczająco niewielki by zmieścić się w szczeliny w korkach i na parkingach, jednocześnie zachowujący elementy dominacji z zewnątrz i w środku (wyższa pozycja siedząca kierowcy w stosunku do użytkowników innych aut daje subiektywne uczucie przewagi).

Zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałyby Alfy Romeo czy BMW gdyby nie siła przyzwyczajenia? Każda marka o ustatkowanej opinii nie może sobie pozwolić na chwilę szaleństwa, tymczasem puste ramy Kii wprost zachęcają do zrobienia czegoś nowatorskiego i niespotykanego. Dzięki temu Soul swoją formą i stylem wnosi coś nowego nie tylko do gamy swojego producenta, ale i całego rynku motoryzacyjnego. Ale ogromny krok naprzód w wykonaniu Kii generacji cee’da i Soula to oczywiście nie dzieło przypadku: za przeprowadzenie tych projektów odpowiedzialny był Peter Schreyer, podkupiony prosto z Audi. Dzięki niemu Koreańczyk wygląda jak dziecięcy Range Rover: zuchwała linia tego modelu uzupełniona została o interesujące światła (ciekawostka: obetnijcie kierunkowskazy z przodu a pozostaną wam reflektory wprost wyjęte z cee’da), zgrabne nadkola i czarne przednie słupki, które razem ze zwężającymi się bocznymi szybami tworzą wrażenie jakby kokpit był zaczerpnięty z Lancii Stratos.

I wiecie co, pod pewnymi względami rzeczywiście jest. Ale tylko pod tymi złymi. Niestety, po pierwszym kontakcie z nadwoziem, po wnętrzu obiecujemy sobie dużo więcej. Nie jest źle, ale w środku nie mamy tego samego efektu wow co po drugiej stronie szyby. Plastiki są słabej jakości, a wiele detali – jak klamki, gałka zmiany biegów, centralny wyświetlacz czy włączniki świateł – wyglądają przestarzale. Z drugiej strony, efekt komfortu został w pewnym stopniu uchroniony dzięki wygodnym fotelom (kosztem trzymania bocznego), dobremu wyciszeniu (jak na taką bryłę) i przyjemnemu dźwięku zamykania drzwi.

Pozbawiona ograniczeń Kia mogła sobie pozwolić na szaleństwo także we wnętrzu: tapicerka foteli jest albo wykończona w kolorze nadwozia (co powiecie na ognistą czerwień?) albo w pstrokate napisy SOUL. Największe zaskoczenie czeka nas po otwarciu schowków: wypełnia je krwistoczerwona farba. Zaskakujące, świeże, nonkonformistyczne – po prostu super!

Przeciętnego designu wnętrza broni wysoka funkcjonalność i ergonomia. Doskonała widoczność oraz duża ilość miejsca na nogi i głowy zdradza vanowaty charakter crossoverów. Schowki pod względem ilości nie zagrażają jeszcze mamusiowozom, ale pod względem jakości mogą być siebie dumne: są głębokie i praktyczne – włącznie z zagadkowym otworem na szczycie konsoli środkowej. To miejsce przeznaczone na mocowanie jednego z subwooferów w opcjonalnym dyskotekowym sprzęcie audio, które w znakomitej większości egzemplarzy pozostaje puste. Póki co nasze najlepsze pomysły na jego wypełnienie to ognisty kubełek z KFC bądź doniczka. Jeśli wpadliście na coś lepszego, podzielcie się tym z nami na forum.

Co prawda w idee crossovera nie jest wpisany automatycznie duży bagażnik, ale zdaje się być naturalnym uzupełnieniem. Nie w Soulu. Kufer ma tylko 222 litry pojemności, i jest przede wszystkim bardzo krótki. Projektanci trochę chybili – dla grupy docelowej (czyli młodych ludzi o aktywnym trybie życia) lepiej by było trochę go powiększyć kosztem obfitej przestrzeni na tylnej kanapie. W końcu częściej będą jeździć z jakimś sprzętem sportowym czy bagażami na weekend niż z tyloma ludźmi.

Galeria zdjęć

Kategoria: KIA

Data dodania: 13.06.2010

Autor: Mateusz Żuchowski

Zdjęcia: Przemek Rafa

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=KIA Soul 1.6 CRDi L" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club