Test: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland

Powrót Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland

Cokolwiek byśmy nie powiedzieli o Amerykanach, trzeba przyznać, że dali ludzkości kilka wynalazków o strategicznej wartości – kapitalizm, coca colę, hamburgery i nieskończenie wielkie, komfortowe, paliwożerne samochody.

Grand Cherokee to ikona, symbol samochodu klasy SUV. Tego zza wielkiej wody – z pluszowymi fotelami i równie twardym zawieszeniem, bogatym wyposażeniem kontrastującym ze słabymi materiałami, zbyt dużym nadwoziem ciągniętym przez równie pokaźny silnik. Jakież więc musi być zdziwienie potencjalnych klientów (a nawet właścicieli), kiedy dowiadują się, że ich ulubieniec nie został zbudowany przez Joe’a i Steve’a w Ohio, ale wyszedł spod ręki Hansa i Jurgena, pracujących w wielkiej, ale mało komu znanej firmie Magna Steyr zlokalizowanej w Austrii. Jak w tym roku będziecie jechać na narty do Włoch, w okolicach Grazu wypatrujcie po prawej stronie autostrady ogromnych białych hal z mnóstwem samochodów na parkingach – to jest właśnie pierwszy dom każdego Grand Cherokiego. Ale nie tylko – produkowane są tam także Chryslery 300C, Jeepy Commandery, jak i Mercedesy G-klasy oraz BMW X3. A już od przyszłego roku wymienione tu modele będą dzielić linię produkcyjną z Astonem Martinem Rapide!

Początki Grand Cherokiego sięgają jeszcze czasów, kiedy Jeep był pod władaniem nieistniejącego już giganta American Motors (AMC). Pod koniec lat 80. trzech projektantów spoza koncernu – Larry Shinoda, Adam Clenet i Giorgetto Giugiaro – zostali zakontraktowani przez Amerykanów do zaprojektowania następcy popularnego Cheerokiego. Ostatecznie jednak z różnych względów projekt był odrzucany i zmieniany przez następne lata, by w końcu już pod hojnymi skrzydłami Chryslera jako większy brat – Grand Cherokee – został zaprezentowany w 1992 na NAIAS w Detroit. Prezentacja odbyła się z wielkim rozmachem: ówczesny szef koncernu Bob Lutz w towarzystwie burmistrza Detroit wjechał Grandem schodami na arenę przed główną halę targów.

Produkowana od 1993 do 1998 generacja zdobyła popularność głównie dzięki modnej sylwetce połączonej z niską ceną i dużymi silnikami. Zbierała także pozytywne oceny za przestronność kabiny i niezłe predyspozycje do walki z terenem. Zastępujący go model nazywany fabrycznie WJ teoretycznie miał tylko 127 wspólnych części z poprzednikiem, ale nie sposób oprzeć się wrażeniu, że tak naprawdę zamiast gruntownej renowacji przeprowadzono tylko powierzchowny face-lifting. Dużą różnicę da się tylko odczuć w prowadzeniu – nowa struktura została wzmocniona przez Porsche, można też było zamówić opcjonalnie system napędu na cztery koła Quadra-Drive II, który znajduje się w standardzie w obecnym modelu.

Dostrzegając rosnącą popularność modelu na całym globie (oprócz Europy także w Dalekiej Azji), konstruując nowy model Chrysler stanął przed trudną decyzją – czy zaprojektować go bardziej pod klientów spoza USA, czy utrzymać silną pozycję na rodzimym rynku? Odpowiedź poznasz w teście. Teraz powiem tylko jedno – po raz kolejny trudno oprzeć się wrażeniu, że to jest tylko face-lifting…

Grand Cherokee na rynku polskim kreowany jest jako SUV klasy premium – w ofercie importera jest na miejscu drugim od góry, za Commanderem. Obecnie dostępny jest tylko z dwoma silnikami, z czego jeden trudno rozpatrywać w użytkowych realiach – 420-konny 6,1 litrowy HEMI dołączany do wersji SRT8 czyni Grand Cheerokiego pierwszym muscle carem zamkniętym w ciele terenówki. Pozostaje nam trzylitrowy diesel zaprojektowany w Stuttgarcie, będący pozostałością z nieszczęśliwego mariażu dwóch gigantów – DaimlerChrysler.

Podsumowując: chcąc kupić typowo amerykańską terenówkę wybierasz Jeepa budowanego w Austrii, napędzanego niemieckim dieslem.

Galeria zdjęć

Kategoria: Jeep

Data dodania: 02.12.2008

Autor: Mateusz Żuchowski

Zdjęcia: autor, Maciej Kurczalski i Grzegorz Skarżyński

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club