Test: Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited

Powrót Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited

Wierzcie mi lub nie, ale Amerykanie wciąż produkują dyliżansy, tyle że z silnikami zamiast zaprzęgu konnego.

Stany Zjednoczone to bezsprzecznie jeden z największych terytorialnie krajów świata. Osadnicy, awanturnicy i inni odszczepieńcy, którzy zaludnili tamtejsze rejony, po uprzednim wytrzebieniu autochtonów sprowadzili z Europy (bo skądżeby inaczej?) pojazdy zwane dyliżansami aby w miarę wygodnie przemierzać bezkresną amerykańską ziemię. To umiłowanie do prymitywnego ale dość wygodnego środka transportu zostało gdzieś głęboko zakodowane w genach pierwszych Amerykanów i przelało się z biegiem czasu na ich wyroby samochodopodobne. Praktycznie każdy z tych “samochodów” był niczym innym, jak swego rodzaju kanapą na kołach wyposażoną w silnik z ciężarówki.

W 1941 roku powstała znana na całym świecie firma Jeep. Oczywiście, jak to w przypadku Amerykanów, nie powstałaby ona gdyby nie pewnie konflikt znany całej ludzkości jako Druga Wojna Światowa. Pierwszy Jeep, zwany wtedy Willysem, powstał właśnie na zamówienie armii. Wojna na szczęście się skończyła, Jeep przeszedł na jasną stronę mocy produkując auta dla cywili, a w wyniku kilku różnych fuzji w 1987 roku przechodzi pod skrzydła Chryslera. Nas powinien mocno zainteresować jednak rok 1974. Wtedy to na drogi i bezdroża USA wyjechała pierwsze generacja modelu Cherokee, oznaczona symbolem SJ. W nomenklaturze Chryslera był to tzw. “full-size SUV”. W 1984 roku został on zastąpiony przez nową generację tego modelu, tyle że Jeep “zdegradował” go do ligi kompaktowych SUV-ów. Z naszej, zdrowej, europejskiej perspektywy jest to co najmniej dziwne posunięcie, ale nie zapominajmy, że amerykański BigMac mógłby w naszych warunkach z powodzeniem zastąpić bochenek okrągłego chleba z połową upieczonego “świniaka” w środku. Cherokee, po wspomnianym przeszeregowaniu, hołubił cechy amerykańskich wehikułów – był duży, kanciasty i toporny. W 2002 roku ujrzała światło dzienne nowa generacja tego modelu, która zerwała totalnie z wizerunkiem poprzednika – była dużo “lżejsza” stylistycznie, pojawiło się mnóstwo krągłości. Ten pomysł chwycił i Cherokee stał się liderem sprzedaży marki – dla 70% nabywców był on pierwszym modelem Jeepa. W takiej postaci przetrwał on jednak tylko 5 lat i w 2007 roku modelowi Cherokee zafundowano powrót do korzeni.

Galeria zdjęć

Kategoria: Jeep

Data dodania: 07.01.2010

Autor: Marek Stachoń

Podziel się

&description=Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club