Pierwsza jazda: Ford Focus 1.5 EcoBoost 150

Powrót Ford Focus 1.5 EcoBoost 150

To z pewnością nie rewolucja, ale już dawno w kompaktowym segmencie nie było tak wnikliwego liftingu.

Nie byłem nawet nastolatkiem, kiedy do sprzedaży wchodziła pierwsza generacja Forda Focusa – samochodu na tyle przełomowego, że oglądałem się za nim na ulicy przez kilka lat po premierze. Przyznajcie zresztą sami, jak bardzo mizernie wyglądają przy nim auta z tamtego okresu (Opel Astra II, Peugeot 306, czy nawet dopiero pojawiający się wówczas Golf IV).

Do “nowego” Focusa podchodziłem sceptycznie. Nie to, żebym nie był zwolennikiem modernizacji i szlifowania każdego projektu do ideału, po prostu dotychczasowy Focus wydawał mi się autem nie do końca odnajdującym się w segmencie, na który natarł już chyba każdy producent. Odświeżony Focus to teoretycznie tylko lifting, ale gruntowna przebudowa wielu elementów – najczęściej nawet niewidocznych, pozwala uważać nowego Forda za auto zbudowane wręcz od zera.

O potędze kompaktowego modelu Forda niech świadczą liczby – ponad 140 krajów sprzedaży, 12 milionów sprzedanych aut, 8 fabryk, z których co 90 sekund zjeżdża nowe auto. Focus 2014 roku to odmieniona sylwetka w myśl technologii Kinetic Design 2.0. To wyświechtane stwierdzenie, ale ten model, przynajmniej od frontu, naprawdę wygląda jakby nieustannie był w ruchu. Dopracowano też m.in. aerodynamikę, nie tylko tę statyczną – w postaci nowych osłon pod pojazdem, czy cichszych i korzystniejszych dla oporów powietrza uszczelek. Aktywna aerodynamika to głównie “reagująca na okoliczności” przesłona chłodnicy, wpływająca na niższe spalanie, jak i szybsze nagrzewanie się silnika. Z prasowych informacji wynika również, że dopracowano ergonomię wnętrza oraz jakość jego wykonania. Nie zabrakło nowych systemów pokładowych oraz technologii wspierającej kierowcę. O tym wszystkim nieco później, teraz słów kilka o pieniądzach – Focus to w końcu auto trafiające do tysięcy polskich garaży, których posiadacze z reguły nie są zbyt rozrzutni, i u których rozsądek zawsze bierze górę.

Cenniki startują od 57 990 zł za benzynową wersję 1.6 Ti-VCT o mocy 85 KM, w wyposażeniu Trend – to taniej niż bazowe wydanie dotychczasowego modelu. Na pokładzie tej odmiany standardowo znajdziemy manualną klimatyzację, radio z CD/MP3/USB, szereg elektronicznych systemów poprawiających stabilność prowadzenia auta, układ wspomagający ruszanie ze wzniesień, 6 poduszek powietrznych, system ISOFIX, czujnik ciśnienia w oponach, system Ford MyKey (“ochrona rodzicielska”), światła do jazdy dziennej, elektrycznie regulowane lusterka ze zintegrowanymi kierunkowskazami, skórzaną kierownicę i lewarek zmiany biegów czy komputer pokładowy.

Klient ma do wyboru również 105- oraz 125-konny wariant silnika 1.6 Ti-VCT. Wśród benzynowych jednostek znalazł się również motor 1.0 EcoBoost (100 lub 125 KM), a także 1.5 EcoBoost (150 lub 182 KM). Dla zwolenników silników wysokoprężnych, Ford oferuje spore grono konstrukcji TDCi. Gamę otwiera znane 1.6 o mocach 95 lub 115 KM. Jest również jednostka 1.5 (95, 105 lub 120 KM) oraz najmocniejsze 2.0 TDCi o mocy 150 KM. 125-konne, benzynowe 1.6 oraz 2 najmocniejsze diesle możemy połączyć z przekładnią PowerShift (dwusprzęgłowy automat o sześciu przełożeniach), z kolei 1.5 EcoBoost z tradycyjnym, sześciostopniowym automatem. Obie skrzynie to dopłata w wysokości 9000 zł – standardowo montowane są 5- lub 6-stopniowe przekładnie manualne. Po raz pierwszy Ford oferuje także możliwość skompletowania aut wyposażonych w automat, z systemem Start-Stop. Oprócz wersji 1.6 TDCi, wszystkie pozostałe modele wpisują się w normę emisji spalin Euro VI. Dodatkowo Focus jako jeden z pierwszych “reprezentantów” tej normy nie wymaga zbiornika AdBlue. To wszystko dzięki katalizatorowi pasywnemu LNT, który gromadzi tlenki azotu, wypalając je później przy 10-sekundowych cyklach. Zmodernizowano także komorę spalania (niesie to za sobą kolosalne koszty) oraz wtryskiwacze. Tak naprawdę mechanicznych zmian jest na tyle dużo, że nie warto się rozdrabniać – jednostki napędowe Forda to obecnie jedne z bardziej dopracowanych silników w tym segmencie.

Podczas prezentacji nowego Focusa przygotowanej przez Ford Polska, miałem okazję jeździć wersją 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM. Mogę śmiało powiedzieć, że jest to jedna z ciekawszych propozycji niemieckiego producenta. Zapewne to właśnie dlatego wszystkie z 12 egzemplarzy aut, które zostały udostępnione dziennikarzom, były wyposażone w tę jednostkę napędową. EcoBoost to as w rękawie Forda – podstawowe 1.0 z tym samym przydomkiem zdobywało już liczne laury. Mocniejsza wersja 1.5 może pójść w ślady starszego, mniejszego brata i również zaskoczyć niejednego konkurenta i użytkownika. Silnik sprawia wrażenie naprawdę mocnej konstrukcji – chętnie przyśpiesza od najniższych wartości obrotowych, do lewarka zmiany biegów nie trzeba sięgać zbyt często, a spalanie utrzymuje się na rozsądnym poziomie, średnio w granicach 7-8 litrów. Największą “katalogową” bolączką, jest brak możliwości sparowania tej jednostki napędowej (a także jej mocniejszego, 182-konnego wariantu), z dwusprzęgłową przekładnią PowerShift. Nie miałem co prawda okazji podróżować ani z powyższą skrzynią, ani ze standardowym automatem Forda, którego możemy zamówić do silnika 1.5, jednak jestem przekonany, że w tym dopracowanym zestawie, Focus byłby najlepszym kompaktem w klasie. Choć nie powiedziałem, że i tak nim nie jest…

Poza układem napędowym, odwiecznym atutem Focusa było podwozie oraz układ kierowniczy. Tym razem Ford przeszedł samego siebie, modernizując bardzo wiele elementów, i tak świetnie prowadzącego się poprzednika. Oprócz tego, że we wnętrzu jest zdecydowanie bardziej cicho (nawet przy 140 km/h), a zmodyfikowane amortyzatory (twardsze i cichsze) wykonane w technologii MTV poprawiły komfort podróżowania, Focus jedzie dokładnie tam, gdzie mu każemy – bez względu na nawierzchnię. Wzmocniono podłużnice, usztywniono cały układ podwozia, poprawiono tuleje wahacza. Aby przedstawić efekty tych wszystkich modyfikacji, Ford zabrał nas na Tor Jastrząb, gdzie w wilgotnych warunkach (a momentami pod prysznicami wodnymi) sprawdziliśmy właściwości jezdne nowego modelu. Tak naprawdę niewyłączalne ESP (tak, tak, niestety), w niczym nie przeszkadza i nawet podczas agresywnej jazdy na krawędzi przyczepności ingeruje późno i dyskretnie, raczej pomagając niż przeszkadzając w jeździe. Również szarpak wytrącający auto z równowagi na macie poślizgowej nie robił na Focusie wrażenia – kontra kierownicą wystarczy by auto wróciło na obrany tor jazdy, bez konieczności “wyciągania” go gazem. Układ kierowniczy został dopracowany – elektroniczne wspomaganie pomaga podczas skrętu, jak i powrotu kierownicy do pozycji wyjściowej. Nowe oprogramowanie kontroli trakcji dostaje informację o nadchodzącym poślizgu już podczas nerwowych manewrów kierownicą. W skrócie – to właśnie do Focusa konkurencja od lat dąży w aspekcie podwozia oraz jakości prowadzenia. Na szczęście dla Forda, w tym temacie nie zmienia się nic prócz tego, że rywale muszą zrobić jeszcze więcej niż im się wydawało.

Wnętrze zostało delikatnie odświeżone – ergonomia na wysokim poziomie, jakość wykonania również. Drażni jedynie ordynarny kawał twardego plastiku na konsoli centralnej – to pewnie element, który pozostał po poprzedniej generacji Focusa, ale w towarzystwie miękkich i miłych w dotyku materiałów – razi. Zasiadając we wnętrzu Focusa, można poczuć się komfortowo i chyba nawet o klasę wyżej niż kompaktowy Ford jest pozycjonowany. Dużą zmianą jest również wyświetlacz umieszczony u szczytu deski rozdzielczej. Nareszcie! Gdyby jeszcze popracować nieco nad softem (m.in. intuicyjność, wrażliwość na dotknięcie, czy łatwość połączenia z telefonem), byłoby perfekcyjnie. Aha – no i sterowanie głosem. Rzadko używam tej opcji, jednak w XXI wieku możliwość obsługi tego systemu w języku polskim byłaby naprawdę wskazana. Poza tymi drobnymi mankamentami Focus to przyjemny partner na odległą podróż, czy miejskie użytkowanie. Fotele są bardzo wygodne, łatwo i szybko można dopasować każdy jego odcinek do ciała. Na ilość miejsca również nie można narzekać.

Na koniec słów kilka o wspomnianych wcześniej nowych systemach pokładowych, wspierających kierowcę. Active Park Assist otrzymał nowe funkcje. Przede wszystkim od teraz pomaga kierowcy również podczas parkowania prostopadłego. Układ APA wspiera również podczas wyjazdu tyłem z parkingu i ostrzega przed nadjeżdżającymi autami. Active City Stop otrzymał nowy radar, pozwalający monitorować poprzedzające auto do prędkości 50 km/h (do tej pory 30 km/h) i w razie zagrożenia kolizją i braku reakcji kierującego – zatrzymać pojazd. Poprawiono też chociażby dynamiczne reflektory biksenonowe. Zmian jest mnóstwo, oczywiście wszystkie z wymienionych systemów to elementy wyposażenia opcjonalnego. Bogata gama silników, skrzyń biegów, wersji wyposażeniowych (Trend, Trend Sport, Titanium) oraz nadwoziowych (hatchback, sedan + 1000 zł, kombi + 3000 zł), pozwala skonfigurować Focusa dokładnie pod siebie. Nie ma również problemu by cenę bazowego modelu podwoić, wyposażając rodzinne kombi w 150-konnego diesla 2.0 TDCi i skrzynię PowerShift.

Focus, mimo zmian dokonanych na modelu już dobrze znanym, może szczycić się tym, że kolejny raz odskoczył konkurencji. Na jak długo? Ciężko powiedzieć, ale największym zaszczytem dla Forda niech będzie fakt, że licznych dziennikarzy doszły już słuchy o opracowywaniu ósmej generacji Volkswagena Golfa.

Dane techniczne:

Focus 1.5 EcoBoost 150
Focus 2.0 TDCI 150
Czym napędzany?
benzynowy, turbo, 1.5 R4,
150 KM, 240 Nm
turbodiesel, 2.0 R4,
150 KM, 370 Nm
Jak duży?
4.36 x 1.82 x 1.48 m
Jak szybki?
8.9 s, 224 km/h
8.8 s, 211 km/h
Jak bardzo
spragniony?
śr. 5.5 l, 127 g
śr. 4.1 l, 107 g
Jak drogi?
od 69 440 zł
od 78 740 zł
Spróbuj także…
Volkswagen Golf, Peugeot 308, Mazda 3

 

Galeria zdjęć

Kategoria: Ford

Data dodania: 11.12.2014

Autor: Łukasz Kamiński

Zdjęcia: autor oraz Ford

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Ford Focus 1.5 EcoBoost 150" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club