Porównanie: BMW M235i xDrive, Subaru WRX STi oraz VW Golf R – porównanie

Powrót BMW M235i xDrive, Subaru WRX STi oraz VW Golf R - porównanie

Każdy z nich ma pod maską 300 koni i potrafi odpychać się wszystkimi czterema koła. Na tym jednak podobieństwa się kończą.

Zamknij oczy i pomyśl o szybkim kompakcie. Jestem wprost pewien, że do głowy przyjdzie Ci hot-hatch, a przy odrobinie szczęścia może też jakiś sedan z wielką lotką na tylnej klapie. A co z innymi wersjami nadwoziowymi? Pojęcie samochodu kompaktowego jest przecież bardzo chłonne i może pod nim kryć się także praktyczne kombi albo minivan, bulwarowa terenówka i zgrabne coupe. Każde z nich ma lub w niedalekiej przeszłości miało naprawdę mocną i szybką wersję.

Co miałoby taki topowy kompakt napędzać? Z pewnością dwulitrówka o czterech cylindrach, zgodnie z panującą modą wyposażona w turbodoładowanie. Segment ten nie jest jednak na tyle sztampowy, aby ograniczać się jedynie do tego rozwiązania i historia dobrze pamięta wolnossące, wysokoobrotowe jednostki, motory o sześciu cylindrach łączących się w pojemność przekraczającą trzy litry czy też silniki o bardziej nietypowym, bo płaskim ułożeniu cylindrów.

Konie mechaniczne i niutonometry generowane przez te jednostki zazwyczaj trafiały na asfalt za pośrednictwem przedniej osi, ale zarówno tylnonapędówki, jak i samochody odpychające się wszystkimi czterema kołami nie były w tym segmencie nigdy czymś dziwnym. Obecnie, z racji naprawdę potężnych mocy silników (nierzadko mających więcej koni niż 911 Carrera sprzed dwóch dekad) oraz jeszcze okazalszych pokładów momentu obrotowego, najefektywniejszym i prawie już obowiązkowym rozwiązaniem jest napęd na obie osie.

Aby przekonać się jak skrajnie różne mogą być sposoby interpretacji „szybkiego kompaktu” przez rozmaitych producentów, w jedno miejsce zebraliśmy hatchbacka, sedana i coupe, napędzane dość oczywistym dwulitrowym czterocylindrowcem, klasyczną rzędową „szóstką” i charyzmatycznym boxerem, przekazujące swoje moce za pośrednictwem skrzyni manualnej, automatycznej i dwusprzęgłowej, które trafiają na wszystkie cztery koła dzięki pomocy napędu stałego, bądź o przednio- lub tylnonapędowym rodowodzie.

Galeria zdjęć

Kategoria: BMW, Subaru, Volkswagen

Data dodania: 30.11.2015

Autor: Jakub Krępa

Zdjęcia: Konrad Skura

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=BMW M235i xDrive, Subaru WRX STi oraz VW Golf R – porównanie" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club