Test: BMW 328i xDrive M-Sport

Powrót BMW 328i xDrive M-Sport

W Bawarii silniki wolnossące są na wymarciu. BMW w ciągu zaledwie 5 lat pozbyło się ze swojej oferty niemal każdego z nich, skrupulatnie zastępując je jednostkami wyposażonymi w turbosprężarki dwukanałowe, układy biturbo czy nawet połączenie tych technik. Nie powinno więc dziwić, że serię 3 w szóstej już odsłonie, po raz pierwszy w prawie czterdziestoletniej historii tego modelu, nie można dostać w odmianie niedoładowanej.

Dlatego mimo faktu, iż oferta silnikowa tego modelu opiera się w tym momencie na zaledwie pięciu jednostkach, to dzięki elastyczności konfiguracji motorów z turbosprężarką, klient i tak może dobrać silnik o odpowiednich dla siebie parametrach – ich moce wahają się bowiem między 116 a 306 KM. Najbardziej elastycznym w tej dziedzinie jest turbodiesel o pojemności dwóch litrów występujący aż w czterech odmianach – od wspomnianych wcześniej 116 KM (316d) aż do 184 KM (320d). Jego benzynowy odpowiednik co prawda dostępny tylko w dwóch wersjach, ale za to słabsza z nich rozwija właśnie moc 184 KM, a mocniejsza – aż 245. Zdobi ją w dodatku oznaczenie 328i, które przez wiele lat nosiły najbardziej mocarne, “cywilne” trójki – ostatnia typoszeregu E46 w 2000 roku. Oznaczało to wtedy klasyczne dla Bawarczyków sześć cylindrów w rzędzie, 2793 ccm, 193 KM i 270 Nm.

Współcześnie, do większej o ponad 50 KM mocy wystarczą dwa litry pojemności i kwartet cylindrów. I oczywiście turbosprężarka, w dodatku tak lubiana w Monachium, bo dwukanałowa. W niej, podzielone spaliny skuteczniej napędzają łopatki wirnika, czego efekt czujemy już od najniższych obrotów. Producent obiecuje 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępne już od 1250 obr/min, a ciągnące się aż po 4800 obrotów. Objawia się to bardzo mocnym i równym ciągiem przez cały ten zakres. Praktycznie niezależnie od aktualnej prędkości obrotowej, kierowca ma pod stopą solidną porcję niutonometrów, która tylko czeka na uwolnienie.

W przypadku wyprzedzania, nie trzeba by więc przywiązywać aż tak dużej wagi do tego, na jakim aktualnie biegu podróżujemy. W naszej testowej trójce, możemy o tym kompletnie nie myśleć: wszystko wykonuje za nas 8-biegowy automat. Nie jest to modny ostatnimi czasy dwusprzęgłowiec, ale przekładania o klasycznej budowie – z pojedynczym sprzęgłem hydrokinetycznym. Czy to źle? W żadnym wypadku! Żongluje przełożeniami niesamowicie płynnie, bez nawet najmniejszych szarpnięć, a gdy tylko trzeba, jest szybka jak diabli. W dodatku bardzo łatwo się jej nauczyć, dzięki czemu sterowanie jej pracą przy pomocy samego pedału gazu jest banalnie proste.

Dla kontrastu, nagana za proponowaną ścieżkę dźwiękową. Nie, nie oczekiwaliśmy charakterystycznego dźwięku rzędowej szóstki, nie nastawiliśmy się na głębokie brzmienie i super równą pracę. Chcieliśmy po prostu słyszeć, że pod maską działa motor benzynowy. A dźwięki wydawane przez 328i można pomylić z… dieslem. W kabinie specjalnie tego nie słychać (dzięki Bogu za materiały wygłuszające), ale na zewnątrz, szczególnie gdy silnik jest jeszcze zimny, to BMW po prostu klekocze! Może nie jak rasowy 1.9 TDI z Golfa III, bardziej jak motor z Common Rail, ale nadal to w żadnym wypadku nie są dźwięki, których by się oczekiwało po zalaniu do pełna “bezołowiową” 60-litrowego baku. Po rozgrzaniu jest tylko trochę lepiej. Z podwójnej końcówki układu wydechowego też nie płyną zbyt porywające dźwięki. Panom odpowiedzialnym za te aspekty projektu trójki proponujemy wycieczkę z Monachium do Rüsselsheim – tam potrafią robić dobrze brzmiące 2.0 turbo.

Galeria zdjęć

Kategoria: BMW

Data dodania: 17.02.2013

Autor: Jakub Krępa

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=BMW 328i xDrive M-Sport" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club