Pierwsza jazda: Audi A8 FL

Powrót Audi A8 FL

W oczekiwaniu na zupełnie nową odsłonę Audi A8, niemiecki producent prezentuje odświeżoną wersję swojej najwyżej pozycjonowanej limuzyny.

Dzięki Audi Polska mieliśmy możliwość poznać możliwości najnowszego wcielenia Audi A8. Na pierwszy rzut oka zbyt wielu zmian nie zaznamy. Tradycyjnie jednak, diabeł tkwi w szczegółach.

Marketingowcy niemieckiej fabryki nie ukrywają, że bodźcem do modyfikacji wprowadzonych do najświeższej A8-ki były głosy klientów, którzy wierni są marce od lat. Tu dochodzimy do kolejnej istotnej sprawy – oddanie firmie. Audi ocenia, że coraz większa grupa osób pozostaje przy flagowym modelu, z generacji na generację. Jak to się zaczęło?

W 1988 roku na świat przyszło Audi V8 – pierwszy masowo produkowany pojazd z unikalnym rozwiązaniem stałego napędu Quattro połączonego z automatyczną skrzynią biegów. W 1993 roku na targach w Tokio i we Frankfurcie, niemiecki producent zaprezentował projekt Audi ASF (Audi Space Frame), przedstawiający limuzynę opartą na aluminiowej konstrukcji. Auto celowo zostało niepolakierowane, spolerowane, by podkreślić znaczenie materiału, z którego wykonano poszycie.

1994 rok przyniósł w końcu pełnoprawną limuzynę, oficjalnie nazwaną A8, co było wstępem w nomenklaturę składającą się z litery oraz cyfry. Po nieznacznym liftingu w drugiej połowie lat 90., w 2002 roku przyszła pora na Audi A8 D3 – nową generację, która wprowadzała świat luksusu Audi w XXI wiek. Model ten sprzedano w 150 000 egzemplarzy. Po 8 latach produkcji, zaprezentowano generację D4. To pierwsza wersja A8, w której zestawiono ze sobą napęd Quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym. W odpowiedzi na zupełnie nową klasę S Mercedesa, w 2013 roku Audi prezentuje odświeżoną A8 D4, którą właśnie przybliżamy.

W aucie tym wyjątkowo podkreślono dbałość o szczegóły, kunszt rzemiosła i ręcznego wykonania. Audi zarówno jako marka, ale również jako przedstawiciel rynku polskiego, podkreśla ważny wymiar istnienia Audi Exclusive – usługi personalizacji auta, która staje się nie tylko gadżeciarskim rozwiązaniem, ale również elementem niezwykle ważnym podczas zamawiania auta, tym bardziej tak wysokiego segmentu. We wnętrzu pojawiła się skóra “Unikat” – garbowana w najbardziej ekologiczny z możliwych sposobów, przy pomocy naturalnych olejków nadających wyjątkowy zapach i wilgotność. Klient w chwili obecnej może wybierać spośród chociażby 8 podstawowych kolorów skóry Valcona, która w przypadku foteli komfortowych perforowana jest dziurkami, a przy siedzeniach sportowych – rombami. Wykończenie wnętrza to również inktrustacje – w przypadku przykładowo jesionu, słoje pozostają złote, zaś przy innych gatunkach drewna, klient otrzyma słoje w kolorze perłowego beżu lub srebra. Nadal mało? Nowe Audi S8 w ramach myśli Design Selection, otrzyma możliwość wyposażenia w wyjątkową plecionkę włókna węglowego z miedzią – taka mieszanka prezentuje się do prawdy wyjątkowo. Skoro jesteśmy przy wnętrzu warto wspomnieć o jonizatorze wyrównującym stężenie jonów. Ale to, co kryje Audi A8, to nie tylko wykończenie. Na pokładzie zmodernizowanego modelu A8 znajdziemy rzecz jasna wyposażenie z najwyższej półki, z masażem i wentylacją foteli oraz systemem multimedialnym z odbiorem telewizji włącznie.

Wysłuchując głosów dotychczasowych klientów, zmodernizowano również bagażnik, który jest teraz dłuższy o 10 cm dzięki pochyleniu ściany oddzielającej od przestrzeni pasażerskiej o 15 stopni. Pozwoli to zapakować jeden rząd walizek więcej. A wierzcie mi, że podróżowanie nowym Audi A8 to prawdziwa uczta dla lubiących pławić się w luksusie.

Do napędzenia Audi A8 służę zmodernizowane jednostki. W mojej opinii najciekawszą wersją, którą zresztą miałem okazję najdłużej jeździć podczas polskiej prezentacji modelu, jest niewątpliwie 4.2 TDI V8, które w obecnej odsłonie generuje 385 KM (o 34 jednostki więcej od poprzednika) i aż 850 Nm momentu obrotowego (+ 50 Nm). Pozwala to napędzić się niezwykle bogato wyposażonej limuzynie do 100 km/h w 4,7 sekundy. Wynik iście rewelacyjny. Słabszy silnik 3.0 TDI również zyskał dodatkową moc (8 KM i 30 Nm). Rzecz jasna w ofercie znajdują się także jednostki benzynowe. 3.0 TFSI w porównaniu do poprzednika spala teraz o 1 litr paliwa mniej, poprawiono też emisję spalin. Takie auto waży teraz 1830 kg, co jest wynikiem nokautującym konkurencję. W przypadku mocniejszego 4.0 TFSI Audi zastosowało system cylinder on demand. To inteligentne rozwiązanie podczas częściowego obciążenia silnika wyłącza pracę zbędnych cylindrów, co korzystnie wpływa na obniżenie emizji CO2 i zużycie paliwa, przy zachowaniu niezmiennie doskonałej dynamiki jazdy. Co ciekawe, system ten pojawi się także we flagowym modelu W12, którego sprzedaż ruszy za około 4 miesiące. To nie koniec rozwiązań dbających o zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy zastąpił system hydrauliczny, dzięki czemu A8 spala średnio o około 0,3 litra mniej. Układ ten aktywuje się wyłącznie podczas skręcania – w pozycji neutralnej pozostaje w spoczynku. Podsumowując wątek silników – Audi idzie słuszną drogą. Nie poddaje się wyłącznie modzie downsizingu, lecz korzysta z nowoczesnych technologii, pozwalających dbać o środowisko, przy jednoczesnym rozwoju dynamiki jazdy. Obecnie wszystkie jednostki nowego Audi A8 są gotowe zmierzyć się normom EURO 6, która wejdzie w życie dopiero w 2015 roku.

Wracając do licznych systemów wspomagających bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania, warto wspomnieć o dodatkowych 15 systemach opracowanych z myślą o nowym A8 oraz licznych działaniach modernizujących dotychczasowe rozwiązania. Kamera termowizyjna od teraz ostrzega nie tylko o ludziach znajdujących się poza zasięgiem wzroku kierowcy, ale również o zwierzynie, która może niespodziewanie wtargnąć na drogę. Nowy Audi Active Lane Assist koryguje tor jazdy w 2 poziomach działania, przy czym nadal posiada funkcję ostrzegawczego drżenia kierownicy. Rozwinięto nieco asystent parkowania z widokiem kamer 360 stopni oraz graficznym przekazem wizji (także z lotu ptaka) na monitorze centralnym. Wzorem mniejszym modeli, A8 rzecz jasna jest w stanie samoczynnie zaparkować, zrzucając na kierowcę dbanie wyłącznie o operowania gazem i biegami. Ciekawym rozwiązaniem jest również system Head-up display, który przekazuje liczne informacje (komendy nawigacyjne, informacje o pieszych i zwierzynie, adaptacyjny tempomat, prędkość podróżna, znaki) w sposób, jakby były one narysowane na jezdni. Rozwiązanie może i ciekawe, acz wymagające przyzwyczajenia. Dla mnie, przyzwyczajonego do tradycyjnych, wyraźnych systemów HUD, wyświetlane informacje były nie do końca widoczne i zmuszały mnie do skupiania się nad ich przyswajaniem.

Niewątpliwie jedną z najlepszych (jeśli nie najlepszą) nowości w nowym Audi A8 są reflektory Audi Matrix LED. To aktywny system diod, który dzięki temu, że każde A8 obecnie standardowo wyposażone jest w reflektory full-LED, jako opcja kosztuje zaledwie 3000 zł. W mojej opinii to obowiązkowe wyposażenie dla każdego auta opuszczającego fabrykę w Ingolstadt. Pomijam fakt, że już przy standardowych światłach mijania, w nocy widzimy niemalże wszystko w promieniu, o jakim przy standardowych, czy nawet ksenonowych lampach możemy tylko pomarzyć. Skrętne reflektory dodatkowo zostały wyposażone w system aktywnych świateł mijania. Co to oznacza? Możecie zapomnieć o monotonnym przełączaniu świateł “długich”, kiedy ktoś nadjeżdża z przeciwka lub chce włączyć się do ruchu z drogi podporządkowanej. Teraz system samoczynnie wychwytuje do ośmiu(!) uczestników ruchu przed pojazdem i wycina wiązkę padania światła tam, skąd zbliża się inne auto. W efekcie mamy możliwość nieustannego podróżowania z włączonymi światłami drogowymi, w skład których wchodzi 25 diod w 5 komorach. System ten naprawdę działa! Co ciekawe, przyzwyczajenia bardziej będą potrzebowali kierowcy “tradycyjnych” aut, którzy czasami oczekują widocznej zmiany natężenia światła, podczas mijania się z nami. Nawet w przypadku niekorzystania z dobrodziejstw autorstwa inżynierów Audi, tradycyjna zmiana ze świateł drogowych na dzienne odbywa się w sposób płynny, co Niemcy nazwali “Light Show”. Kolejnym systemem wchodzącym w skład Audi Matrix LED są informacje przekazywane z systemu nawigacyjnego, dzięki czemu reflektory są “przygotowane” do pokonania zakrętu, jeszcze przed rozpoczęciem manewru. Zastosowano również dynamiczne kierunkowskazy, które “narastają” swą długością. Zabieg ten stosowany był dotychczas w nowym Audi R8, lecz tylko z tyłu. W przypadku A8 mówimy o wszystkich czterech kierunkowskazach.

O tym jak jeździ nowe A8, długo rozpisywać się nie trzeba. Jednostka 4.2 V8, mimo wagi znacznie przekraczającej 2 tony, katapultuje luksusową limuzynę przed siebie, za nic mając sobie prawa fizyki. Miałem jednak nie lada dylemat, czy w drogę powrotną trasy, przygotowanej przez ludzi z Audi, zająć miejsce za kierownicą, czy na jednym z tylnych miejsc. Tam bowiem duszę zmęczonego życiem biznesmena koi szereg dobrodziejstw, z zaawansowanym masażem, wentylacją i ogrzewaniem foteli na czele. Telewizja, czterostrefowa klimatyzacja, elektryczne rolety wszystkich okien dookoła, przesuwany elektrycznie przedni fotel pasażera – czy można sobie wyobrazić więcej luksusu? Z osobistych odczuć muszę jednak zaznaczyć, że gdybym planował nawet raz do roku zaznać wspomnianego komfortu z drugiego rzędu foteli, z pewnością pokusiłbym się o zamówienie przedłużonej wersji. Niestety standardowa przy moim wzroście nie jest zbyt wystarczająca.

Nowe Audi A8 “startuje” od około 380 000 zł. Jest to wartość otwierająca obecnie segment luksusowych limuzyn i wokół podobnych liczb opiewają cenniki Mercedesa i BMW. W podstawowym A8 znajdziemy na pokładzie w standardzie m.in. system MMI Navigation Plus, reflektory LED, złącze bluetooth, system Music Interface. Przykładowo w BMW serii 7 za te udogodnienia trzeba słono dopłacić. Notowania rynkowe wskazują jednak jasno, że polski klient, jeśli już kupuje luksusową limuzynę, to faktycznie jest ona wyposażona bogato. Ciekawostką jest fakt, że w Polsce znacznie częściej niż w innych krajach Europy, wybierana jest przedłużona wersja Lang Audi A8. Zarząd niemieckiej marki pokłada znaczne nadzieje w naszym rynku i notuje liczne sukcesy, zarówno sprzedażowe, jak i personalizacji. Prężnie rozwijający się dział Audi Exclusive zyskuje coraz większe grono zwolenników. Poza ofertą cennikową, klient korzystający z tej usługi może przebierać chociażby w specjalnych lakierach (od odcieni przygotowanych przez Audi Exclusive, przez lakiery stosowane w historycznych modelach, kończywszy na barwach stosowanych u konkurencji). Istnieje możliwość korzystania z siedmiu dodatkowych gatunków drewna szlachetnego. Inkrustacje na blacie elektrycznie regulowanego stolika, zgodne z tymi, która zdobią resztę wnętrza auta? Proszę bardzo. Klient ma do wyboru 4 pakiety personalizacji i może zlecić obszycie dosłownie(!) każdego elementu wnętrza. Od klamek, przez rygielki zamykania drzwi, po guziki, kratki nawiewów i podsufitkę. Gotowym przykładem takich artystycznych wariacji jest model A8 Exclusive Concept, przygotowany w 50 egzemplarzach. To, jak prężnie rozwija się linia Audi Exclusive na rynku polskim, świetnie ilustruje fakt, że już ponad 140 w pełni zindywidualizowanych aut z pakietem premium opuściło polską sieć dealerską. U 10 przedstawicieli możemy konfigurować swoje auto w ramach tej usługi. Kolejne dwa punkty są w przygotowaniu, dzięki czemu ten ekskluzywny program będzie obecny w połowie przedstawicielstw marki na rynku polskim.

Audi A8 jest swoistym pokazem możliwości niemieckiego producenta. Auto już w bazowej odmianie reprezentuje sobą najwyższy poziom luksusu, ekstrawagancji oraz prestiżu. Teraz niecierpliwie czekamy na ruch ze strony BMW.

Dane techniczne:

Audi A8 4.2 TDI
Audi A8 4.0 TFSI
Czym napędzany?
turbodiesel, 4.2 V8
385 KM, 850 Nm
benzynowy, biturbo, 4.0 V8
435 KM, 600 Nm
Jak duży?
5.14-5.27 x 1.95 x 1.46 m, 1.99-2.17 t
Jak szybki?
4.7 s, 250 km/h
4.5 s, 250 km/h
Jak bardzo
spragniony?
zaskakująco mało
całkiem znośnie
Jak drogi?
od 380 000 zł
Spróbuj także…
Mercedes klasy S, BMW serii 7, Lexus LS

 

Galeria zdjęć

Kategoria: Audi

Data dodania: 09.12.2013

Autor: Łukasz Kamiński

Zdjęcia: Audi Polska

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Audi A8 FL" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club