Pierwsza jazda: Audi A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction

Powrót Audi A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction

Audi poszerza swoje modelowe portfolio – do obecnych już na rynku A3 hatchbacka i kombi (zwanego Sportback) dołącza sedan w rozmiarze S – tutaj dumnie zwany A3 Limousine.

Mniejsza wersja dobrze znanego już modelu powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku – dla Audi to jedno z najważniejszych aut, bo od 1996 roku sprzedano już ich 3.5 miliona, co stanowi 20% całej sprzedaży marki. Wysoki popyt, głównie poza granicami Europy, na auta o tego typu nadwoziu w dużym stopniu wpłynął na decyzję o produkcji nowej wersji A–trójki, która ma łączyć kompaktowy rozmiar i najnowsze technologie, a wszystko to podlane prestiżem godnym giganta z Ingolstadt. Auto wydaje się być niemal wprost wycelowane w Mercedesa CLA, zresztą ciężko znaleźć na rynku innego konkurenta w tej klasie.

Po pierwszym kontakcie, można odnieść wrażenie, że to po prostu kolejne Audi. Podobnie jak większość obecnie produkowanych małych aut koncernu VAG oparte jest na platformie MQB. Zachowawcze nadwozie, które mimo iż nie odbiega wyglądem od całej linii marki, zostało zaprojektowane od podstaw – nie ma żadnego wspólnego elementu karoserii z hatch- czy sportbackiem. Pomimo niewielkiej powierzchni do popisu, twórcy spisali się dobrze i w rezultacie uzyskano zgrabną i fukncjonalną „limuzynę”. Pzednia część nadwozia jest niemal bliźniacza z pozostałymi wersjami, lecz tylna miło zaskakuje spójnością i przemyślanymi rozwiązaniami. Bagażnik został estetycznie wpasowany w linię auta, a delikatnie zadarta klapa bagażnika pasuje do dynamicznego charakteru auta. Sportowego sznytu dodaje podwójna końcówka układu wydechowego.

Po wstępnych oględzinach z niecierpliwością zaglądamy, co Audi proponuje nam we wnętrzu. Jeśli ktoś spodziewał się całkowitej odmiany, może być lekko rozczarowany. Deska nie doczekała się niemal żadnych zmian w stosunku do tej znanej już z hatchbacka – jest (modnie) minimalistyczna, oko cieszy dbałość o detale i wykończenie, a także wykorzystane materiały – obszycie (nieco za dużej) kierownicy skórą, eleganckie aluminium na panelu środkowym czy dyskretne matowe plastiki. Gorzej jest z miejscem – wysokie osoby mogą mieć problem z zachowaniem idealnej fryzury, a pasażerowie tylnej kanapy doświadczyć lekkiej klaustrofobii i bólu kolan.

Przyrost auta najbardziej odczujemy korzystając z bagażnika – ma on teraz 425 litrów, o 60 l. więcej niż w hatchbacku, a po złożeniu siedzeń uzyskujemy już całkiem pokaźne 880 litrów.

Do zdecydowanych minusów należy także brak niektórych elementów wyposażenia, które obecnie w większości aut stanowią obowiązkowy standard. I tak, w wersji podstawowej nie skorzystamy z czujników parkowania, w upalny dzień nie poratuje nas automatyczna klimatyzacja, a informacje o pojeździe przeczytamy na prostym, monochromatycznym wyświetlaczu. Obecny jest za to system Audi Drive Select zmieniający charakter pojazdu poprzez odpowiednie dopasowanie układu kierowniczego, charakterystyki pedału przyspieszenia oraz pracy skrzyni biegów.

Obecnie w ofercie dostępne są trzy silniki – benzynowe 1.4 TFSI (125 KM, 200 Nm) i 1.8 TFSI (180 KM, 250 Nm), oraz dwulitrowy diesel (150 KM, 320 Nm). Do najmocniejszej benzyny jest tylko automatyczna, dwusprzęgłowa, sześciostopniowa skrzynia S-tronic, do pozostałych dwóch możemy wybrać między nią, a klasycznym manualem, równiez o sześciu przełożeniach. Prawdopodobnie już w styczniu 2014 r. do gamy dołączy S3 Limousine – z dwulitrowym TFSI o mocy 300KM i napędem quattro.

Testowana wersja z silnikiem 1.4 TFSI nie porywa dynamicznością, jednak jest łagodna dla kieszeni – przy małym obciążeniu silnika, chwilowe spalanie potrafi spaść do wartości około 2 l/100 km. Czary? Niekoniecznie.

Nowa A–trójka została wyposażona w system cylinder on demand, który przy niskich prędkościach obrotowych lub hamowaniu silnikiem, powoduje odłączanie dwóch z czterech cylindrów. Nawet mniej oszczędna jazda nie podbija spalania do wysokich wartości i wynosi około 8l/100km. Doznania w trakcie jazdy można uznać za przyjemne, aczkolwiek przewidywalne. Zawieszenie świetnie się sprawdza i samochód dobrze trzyma się nawierzchni podczas wykonywania manewrów, co daje poczucie stabilności i zachęca do dalszego testowania przyczepności.

W autach nowej generacji, Audi stawia przede wszystkim na gadżety, a tych jest tu multum. Nawigację można teraz obsługiwać panelem dotykowym umieszczonym między fotelami – działa to zupełnie jak touchpad w laptopie i pozwala sterować kursorem ekranowym w celu np. wprowadzenia adresu czy wybrania interesującej nas opcji w menu. Uzupełnieniem jest system Audi connect – po włożeniu karty sim łączy się z serwerami w Ingolstadt i pobiera najnowsze aktualizacje oprogramowania, a nawet aplikacje dające się sterować z pokładu auta – sprawdzą gdzie w okolicy jest najtańsza stacja benzynowa, czy na parkingu pod galerią są wolne miejsca, kto wieczorem gra koncert w mieście i ile zebraliśmy lajków na fejsie. Jeszcze mało? Nawigacja może sterować funkcją świateł do jazdy poza obszarem zabudowanym, a gdy z naszego położenia odczyta, że zbliżamy się do skrzyżowania, zapali światła doświetlające zakręty. Po sparowaniu telefonu z samochodem otwierają się przed nami kolejne możliwości – znacznik GPS z dowolnego zdjęcia może posłużyć jako nowy cel podróży i wcale nie trzeba być obecnym w samochodzie – można to robić we własnym łóżku, planując podróż następnego dnia.

Pozostaje jeszcze kwestia ceny. Na podstawową wersję A3 – Attraction, trzeba wydać co najmniej 99 700 zł., za model z silnikiem 1.4 TFSI 125 KM. Prezentowane auto wzbogacone było o częściowo skórzaną tapicerkę i system multimedialny Audi MMI, które dostępne są za odpowiednią dopłatą. Kolejny pułap cenowy za wersje Ambition i Ambiente to 108 500 zł, do tego oczywiście oferowane są atrakcyjne pakiety wyposażenia i kilka możliwości finansowania. To nadal bardziej atrakcyjna oferta niż wspomniany już konkurent, a znając zamiłowanie do aut z czterema pierścieniami na masce u mieszkańców kraju nad Wisłą, nie powinno zabraknąć chętnych.

Galeria zdjęć

Kategoria: Audi

Data dodania: 18.09.2013

Autor: Konrad Skura

Zdjęcia: autor

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Audi A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club