Test: Alfa Romeo Brera 1750 TBi TI

Powrót Alfa Romeo Brera 1750 TBi TI

2 lata temu Brera w końcu otrzymała silnik, który swoimi umiejętnościami pasował do stylu rasowego coupe. W palecie, owszem, znajdowała się jednostka o pojemności 3,2 litra i sześciu cylindrach w układzie V, jednakże motor ten tak skutecznie dociążał przód, że ten na pierwszym zakręcie wymagającym choć ćwierć obrotu kierownicy uciekał poza drogę. Właściciele tych aut sprzedawali też własne dzieci (teściowe rzecz jasna poszły na pierwszy ogień) by móc choć dostać się do pracy, bo Brera V6 potrafiła łyknąć nawet 30 litrów na 100 kilometrów. Podobny problem “wagowy” dotyczył wersji z 2,4-litrowym dieslem, zaś 2,2-litrowy motor JTS był po prostu nijaki. W końcu, w 2009 roku udało się Włochom stworzyć silnik godny Brery – o nietypowej pojemności 1742 cm3 (nawiązanie do modelu 1750 Veloce). Dzięki turbosprężarce osiąga on równe 200 koni mechanicznych i dysponuje momentem 320 Nm już przy 1400 obr/min. Ten silnik to złoty środek w ofercie. Dzięki stosunkowo niedużej pojemności jego spalanie jest przyzwoite, a momentami nawet miło zaskakujące, zaś osiągi na tyle dobre, żeby nie odpuszczać walki spod świateł.

Katalogowo Brera TBi “robi setkę” w 7,7 sekundy co jest wynikiem lepszym od 210-konnego turbodiesla, o sekundę (!) lepszym od 185-konnej odmiany JTS i ledwie o 0,7 sekundy gorszym od mocniejszej o 60 koni wersji V6. 6-biegowa mechaniczna skrzynia biegów jest tak zestopniowana, że właściwie obojętne jest jej to, który bieg jest “zapięty” i z jaką prędkością się poruszamy. Niech na obrotomierzu pojawi się około 1500 obr/min, a Brera ze spokojem i siłą będzie wspinać się na szczyt swoich możliwości, który następuje gdzieś w okolicach 6000 obr/min. Wrażenia subiektywne są niezłe, choć rakietą Brera oczywiście nie jest. Dobrze, że przed wejściem na ring zdecydowano się odchudzić Włoszkę, która na wadze dobija do 1430 kg. Taka masa i “zdownsizingowany” motor dają swoje odzwierciedlenie przy dystrybutorze. Wystarczy sprzedać tylko teściową i to w wypadku gdy ostro jeździmy po mieście, kiedy spalanie potrafi sięgnąć 20 litrów. Jadąc rozważnie powinno to być około 12 litrów, a w trasie nawet i lekko poniżej 9. Średnio Brera TBi pochłania 11,3 litra na każde 100 kilometrów.

Jest jednak jedna sprawa, która przypomni Wam o wersji V6 i zapragniecie jej jak nigdy. Chodzi o dźwięk, a raczej jego brak. Brera TBi mimo bojowo wyglądających dwóch podwójnych końcówek wydechu (które są nakładkami) po prostu nie brzmi. Ani w środku ani na zewnątrz i za to należą się Włochom srogie baty przy akompaniamencie wersji V6. Co do pracy silnika nie można mieć już zastrzeżeń, bo ten tylko na zimno charakterystycznie lubi “zacykać”.

Galeria zdjęć

Kategoria: Alfa Romeo

Data dodania: 19.12.2010

Autor: Szymon Piaskowski

Zdjęcia: Iwo Wasilew

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Alfa Romeo Brera 1750 TBi TI" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club