Pierwsza jazda: Alfa Romeo 159 1750 TBi

Powrót Alfa Romeo 159 1750 TBi

Gran turismo biznesmenów wreszcie ma sensowny silnik na bezołowiową.

Clou tego artykułu jak i od teraz całej gamy modelowej stanowi nowy silnik w gamie modelu 159 o wdzięcznej nazwie 1750 Turbo Benzina, aka 1750 TBi. Po wyrzuceniu z oferty silników benzynowych 1.9 i 2.2 JTS, ci którzy chcieli mieć limuzynę Alfy bez tłumaczenia się znajomym czemu kupili ten samochód z dieslem, do niedawna stali przed tylko dwoma opcjami: trochę za słabym 1.8 o mocy 140 KM i trochę za paliwożernym 3,2 V6. Obydwa to beznamiętne bloki zaczerpnięte z General Motors, którym obce jest włoskie obejście.

Co innego nowy motore. Posiada pojemność 1742 cm3, co zostało od razu podkreślone romantyczną nazwą “1750″, bezpośrednio nawiązującą do świetlanej historii. Z pomocą turbosprężarki silnik wyciąga równe 200 KM, wpisując się tym samym w mądry i pożądany przez świadomych klientów nurt down-sizingu. To bardzo ważne, że to autorska konstrukcja Fiata. W końcu turyński koncern naprawdę należy do czołówki konstruktorów silników: z ostatnich lat warto przypomnieć opracowany przez nich Common Rail oraz dopiero co zaprezentowany system Multi Air. Turbo Benzina nie ma ani jednego ani drugiego, ale stara się mieć coś o wiele w tym momencie ważniejszego – duszę.

Nie jest to takie łatwe, bo o ile każdy Włoch wie, jak zrobić wyczynowego, kilkuset konnego wyjca do jakiejś niskiej i muskularnej maszyny, to do uduchowiania środku transportu białych kołnierzyków nie ma jasnych wytycznych. Nowa jednostka na pewno nie jest w żaden sposób ekstremalna i nie zadowoli w pełni zagorzałych fanów marki. Dla reszty jest za to w sam raz: nie za głośna, ale ma trochę przyjemnego brzmienia, posiada tylko cztery cylindry, ale za to dzięki porzuceniu legendarnego już twin-sparka na rzecz nowoczesnego wtrysku bezpośredniego jest wydajniejsza od pozostałych opcji z cennika. Nowy silnik cechuje się bardzo wysoką kulturą pracy. Duży moment obrotowy osiąga już na najniższych obrotach (320 Nm od 1.400 obr./min!), ale konstruktorzy nie poszli w stronę “udieslawiania” wykresu mocy. 1750 chętnie wkręca się w obroty, a maksymalna moc 200 KM dostępna jest w wysokim przedziale 4750-5500 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi całe 235 km/h. Dzięki temu Alfa 159 wreszcie ma benzynowy silnik, który odpowiada jej dynamicznej aparycji bez konieczności wydawania małej fortuny na benzynę. Oferuje wystarczający zapas mocy i odpowiednią elastyczność, a przy odrobinie dobrej woli średnie spalanie może spaść poniżej 10 l/100km.

Razem z nowym silnikiem pojawiło się kilka mniejszych poprawek stworzonych z myślą o poprawie prowadzenia: wraz z odchudzeniem konstrukcji o 70 kg delikatnie stuningowano układ jezdny i zawieszenie, starając się wyczulić auto na ruchy rąk kierowcy. Silnik ten jest dostępny wyłącznie z sześciobiegową skrzynią ręczną i dwoma wersjami wyposażenia. Ceny promocyjne zaczynają się już od 105.355 zł.

Czy więc Alfa Romeo 159 wreszcie znajdzie większe grono klientów? W Polsce niestety raczej nie, a to dlatego, że ma problem. Niezależnie od silników, dalej pozostaje Alfą Romeo 159 ze wszystkimi swoimi zaletami i wadami. To nadal samochód tylko dla fanów tego stylu, ale teraz będą mogli zdecydować się na niego także ci z nich, którzy przy zakupie wliczają rozsądek.

Galeria zdjęć

Kategoria: Alfa Romeo

Data dodania: 24.10.2009

Autor: Mateusz Żuchowski

Podziel się

&description=Alfa Romeo 159 1750 TBi" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club