Kategoria: Peugeot
Data dodania: 03.09.2012
Najszybsza odsłona 208-ki w wielu aspektach odwołuje się do dziedzictwa legendy segmentu małych hot-hatchy: 205 GTi.
Peugeot 208, nawet w najsłabszej wersji napędzanej 1-litrowym silniczkiem o 3 cylindrach i o mocy 68 KM ma być krokiem naprzód w kierunku odzyskania zwinności i sprawności, zatraconej trochę przez swojego poprzednika, czyli model 207. 208 ma ku temu solidne podstawy, na czele z mniejszymi rozmiarami i niższą masą własną, trudno więc nie oczekiwać, że jego najmocniejsza wersja, będzie godna noszenia legendarnego oznaczenia GTi.
Przedstawianie walorów 208 zacznijmy właśnie od masy własnej – GTi ważyć ma 1160 kg, czyli o 90 kg mniej od 207 RC i tym samym aż o 110 kg mniej od konkurenta zza miedzy, czyli Clio R.S, uznawanego przez wielu za benchmark w tej klasie. W stosunku do “cywilnego” 208, GTi ma z kolei poszerzone rozstawy kół z przodu i z tyłu, odpowiednio o 10 i 20 mm. W nadkolach zmieszczono 17-calowe felgi odziane oponami 205/45, za którymi kryje się wydajniejszy układ hamulcowy z 302-mm, wentylowanymi tarczami z przodu i 249-mm z tyłu, chłodzonymi przez specjalne prowadnice powietrza.
Odpowiednio zestrojono także zawieszenie i układ kierowniczy, dopasowując do go charakteru auta i jego większej mocy. W danych technicznych znajdziemy bowiem takie wartości jak 200 koni mechanicznych mocy i 275 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego, krzesane z dobrze znanego silnika 1.6 THP. Po stronie osiągów, bardzo ważną cyfrą jest 7 – w tyle 208 GTi ma przyspieszać do 100 km/h i tyle czasu ma zająć mu zwiększenie prędkości z 80 na 120 km/h jadąc na piątym biegu. W kwestii frajdy warto dodać, że ESP ma być w pełni odłączalne.
W temacie wyróżnienia GTi na tle innych 208, skupiono się tak naprawdę na dopieszczeniu detali. Przedni zderzak ma praktycznie niezmieniony krój, pojawił się za to nowy, trójwymiarowy grill przedni. Z boku znajdziemy dyskretne poszerzenia nadkoli i wydatniejsze progi boczne. Z tyłu zaś króluje spoiler dachowy oraz podwójna końcówka układu wydechowego wkomponowana w dolną sekcję zderzaka. Do 205 GTi nawiązuję czerwone akcenty oraz logo wersji umieszczone na słupku C.
We wnętrzu, punkty obowiązkowe w te klasie, to sportowe fotele, mięsista, spłaszczona u dołu kierownica, nowa końcówka dźwigni zmiany biegów, nakładki na pedały czy bardziej rasowe zegary. Całość utrzymana jest w ciemnej tonacji (czarna skóra, wykończenie na wzór czerni fortepianowej) z czerwonymi dodatkami.
Premiera 208 GTi oczywiście na targach w Paryżu.