Najbardziej ekstremalne hot-hatche – zestawienie

Powrót Najbardziej ekstremalne hot-hatche - zestawienie

Data dodania: 06.07.2014

Autor: Jakub Krępa

Hot-hatche to auta, które jak żadne inne mają łączyć świetne osiągi z codzienną praktycznością. Producenci coraz częściej przygotowują jednak specjalne wersje, które za nic mają wygodę i użyteczność. Oto nasze zestawienie najbardziej ekstremalnych mieszczuchów ostatnich lat. Hasło na dziś: brak tylnej kanapy.

Renault Clio V6 (2001-2005)
Parametry: 3.0 V6, 230-255 KM i 300 Nm, 6.2-5.9 s i 235-246 km/h, plus 300 kg.

Powód, dla którego ta wersja Clio drugiej generacji została autem dwuosobowym, jest bardzo prozaiczny. Miejsce tylnej kanapy zajęło bowiem… 3-litrowe V6, pożyczone prosto od luksusowego Vel Satis. Nad całością projektu czuwało RenaultSport, ale i tak Clio V6 szybko zyskało metkę jednego z najbardziej narowistych aut na rynku. Cóż innego można było się spodziewać po małym, miejskim aucie o krótkim rozstawie osi, w którym zarówno silnik jak i napęd przerzucono do tyłu.

Poza tym, że Clio V6 na mokrej nawierzchni chciało zabić nie tylko kierowcę, ale i wszystkich w promieniu 20 metrów, to nie było ono jednak pozbawione wygód. Na jego pokładzie można było znaleźć m.in. skórzaną tapicerkę, 6-głośnikowy system audio ze zmieniarką CD, wycieraczki z czujnikiem deszczu czy klimatyzację.

Dodatkowo, kompletne przekonstruowanie auta i wrzucenie dużo większego silnika zaowocowało sporą nadwagą w stosunku do zwykłego Clio – wersja V6 utyła aż o 300 kg.

Więcej o Clio V6 dowiecie się z naszego testu.

Nasz werdykt: morderca w skórzanych rękawiczkach.

————————————————————————————————————————————————————————-

Volkswagen Golf GTI W12-650 (2007, prototyp)
Parametry: 6.0 W12 Biturbo, 650 KM i 750 Nm, 3.7 s i 325 km/h.

Skoro Francuzi potrafili wepchnąć motor V6 do Clio, to dlaczego Niemcy nie daliby radę z Golfem i silnikiem… W12. 6-litrowa jednostka wspierana przez dwie turbosprężarki podkradziona została prosto od Bentleya, a zawieszenie – z Lamborghini Gallardo.

Pokrewieństwo z Golfem piątej generacji zdradzają tak naprawdę tylko przednie i tylne światła oraz kształt słupka C. Cała reszta została obniżona (o 8 cm), poszerzona (aż o 12 cm), a detale przekoloryzowane do ekstremum.

W przeciwieństwie do Renault i Clio V6, Volkswagen nie odważył się jednak wprowadzić GTI W12-650 do produkcji – auto zostało jedynie konceptem, przygotowanym na Wörthersee 2007.

Nasz werdykt: król kompaktów, który nigdy nie doszedł do władzy.

————————————————————————————————————————————————————————-

Renault Megane R.S. R26.R (2008-09)
Parametry: 2.0 Turbo, 230 KM i 310 Nm, 6.0 s i 245 km/h, minus 123 kg.

Biały lakier, czerwone koła i takie same naklejki – już to gdzieś widzieliście? Tegoroczne 275 Trophy-R to bowiem duchowy następca modelu R26.R, które zakończyło sagę drugiej generacji Megane.

W 2008 roku, Francuzów jeszcze bardziej poniosła jednak fantazja, i nie poprzestali tylko na wywaleniu tylnej kanapy i klimatyzacji czy montażu wykonanych z włókna węglowego kubełków oraz tytanowego układu wydechowego. Z R26.R zniknęły również wszystkie poduszki powietrzne poza tą dla kierowcy, tylna wycieraczka, lampy przeciwmgielne oraz większość wygłuszeń. Zawitała za to maska z włókna węglowego, tylna szyba z poliwęglanu oraz częściowa klatka bezpieczeństwa.

Nasz werdykt: 911 GT3 RS w skórze hot-hatcha.

————————————————————————————————————————————————————————-

Audi A1 clubsport quattro Concept (2011, prototyp)
Parametry: 2.5 R5 Turbo, 503 KM i 660 Nm, 3.7 s i 250 km/h, plus 125 kg.

W 2011 roku w Ingolstadt doszli do wniosku, że najwyższy czas tchnąć w ich najmniejszy model – A1 – odpowiednią porcję wigoru. Tak powstał clubsport quattro Concept – prototyp przygotowany z myślą o, oczywiście, Wörtherseetour 2011. Pod króciutką maskę wepchnięto motor znany z modeli RS 3 i TT RS, czyli 2.5-litrowego, turbodoładowanego pięciocylindrowca. Na potrzeby A1, rzecz jasna go odpowiednio podkręcono: do 503 KM i 660 Nm. Z napędem na obie osie na pokładzie, A1 zaczęło bić na głowę osiągami supersportowe R8 – producent obiecywał sprint do setki w 3.7 s oraz przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 2.4 s.

W kabinie pozostawiono tylko to, co niezbędne. Tylna kanapa oczywiście została usunięta, miejsce przednich foteli zajęły wykonane z CFRP kubełki pożyczone od R8 GT, a do otwierania drzwi służyły tasiemki. Mimo tych zabiegów, auto ważyło o 125 kg więcej, niż model 1.4 TFSI – trudno się jednak temu dziwić, skoro clubsport dostał dużo większy silnik i napęd na cztery koła.

Clubsport quattro na szczęście nie umarło – producent zdecydował się je trochę ugrzecznić i wprowadzić do limitowanej produkcji. Tak narodził się model A1 quattro – z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 254 KM pod maską i tylną kanapą na swoim miejscu, za to ciągle z napędem na obie osie oraz manualną skrzynią.

Nasz werdykt: szalony projekt, który finalnie wyjechał na drogi.

————————————————————————————————————————————————————————-

MINI John Cooper Works GP (2012)
Parametry: 1.6 turbo, 218 KM i 260 Nm, 6.3 s i 242 km/h, minus 45 kg.

GP w nazwie MINI oznacza odchudzony i podkręcony wariant stuningowanej wersji najmocniejszego modelu. Nadążacie? Jeśli nie, to zaczniemy od początku.
John Cooper Works to fabrycznie stuningowany Cooper S – ze zmienionym zawieszeniem, podkręconym silnikiem etc. Wersja GP z kolei to efekt dalszej zabawy z wariantem JCW, skalibrowana pod kątem jazdy po torze. I to bardzo konkretnym torze – Nurburgring.

JCW GP wykręciło na nim bowiem czas 8 min 23 s, stając się tym samym najszybszym autem w swojej klasie.

Osiągnięto to dalej podkręcając silnik (do 218 KM), montując regulowane zawieszenie, wymieniając układ hamulcowy na wydajniejszy, grzebiąc we wszystkich elektronicznych elementach oraz dorzucając body kit o lepszych walorach aerodynamicznych.

No i oczywiście wywalono tylną kanapę.

Nasz werdykt: brytyjska inwazja na niemiecką ziemię.

————————————————————————————————————————————————————————-

Volkswagen Design Vision GTI Concept (2013, prototyp)
Parametry: 3.0 V6 Biturbo, 503 KM i 560 Nm, 3.9 s i 300 km/h.

Kolejna szalona wizja na bazie auta, która na rynku uchodzi za jedno z najbardziej poprawnych politycznie. W porównaniu z pokazanym 4 lata wcześniej GTI W12-650, Design Vision nie jest już tak radykalny pod względem mechaniki (pod przednią maską ma “zaledwie” V6), za to rzuca zupełnie nowe światło na stylizację tego modelu.

Mimo, że już na pierwszy rzut oka można rozpoznać, że jest to Golf GTI, to jednak nie ma on żadnego elementu wspólnego z autem produkcyjnym, które testowaliśmy dla Was dwa miesiące temu. Ma też nowe proporcje – jest krótszy, szerszy i niższy. Wnętrze, wykończone alcantarą i włóknem węglowym, wygląda jak by zostało przed chwilą wyciosane kilkoma szybkimi ruchami. Minimalizm i prostota mają nową formę.

Nasz werdykt: Golf, który z Golfem nie ma nic wspólnego.

————————————————————————————————————————————————————————-

Opel Astra OPC Extreme (2014, prototyp)
Parametry: 2.0 turbo, ponad 300 KM, minus 100 kg.

Astra, również w wersji OPC, cierpi na nadwagę – jest to fakt niezaprzeczalny. Z tego właśnie powodu, wizja odchudzonej, bardziej hardcorowej odmiany wydaje się być jak najbardziej na miejscu. Dzięki skutecznej diecie udało się zrzucić 100 kg – osiągnięto to dzięki szerokiemu użycia włókna węglowego oraz jemu pochodnych. Z tego materiału wykonano 19-calowe felgi (ich komplet jest lżejszy o 20 kg od aluminiowych odpowiedników), maskę czy dach (minus 6.7 kg). Błotniki są z kolei wykonane z aluminium, co oszczędza prawie 1.5 kg na każdy. Nie ma też tylnej kanapy – w na jej miejscu znajdziemy częściową klatę bezpieczeństwa, o którą opierają się dwa kubełki z szelkowymi pasami bezpieczeństwa.

Całość wieńczy rasowy body-kit, wykonany z włókna węglowego oraz inspirowany wyczynową Astrą OPC Cup.

Astra OPC Extreme ma jak na razie metkę konceptu, ale wprowadzenie jej do niewielkiej, limitowanej produkcji jest dość prawdopodobne.

Nasz werdykt: Opel, którego naprawdę chciałbyś mieć.

————————————————————————————————————————————————————————-

Abarth 695 Biposto (2014)
Parametry: 1.4 turbo, 190 KM, 5.9 s i 230 km/h, minus 113 kg.

Słodkie nadwozie 500-tki kryje prawdziwego psychopatę. Biposto nie tylko nie ma tylnej kanapy oraz sporej części elementów wygłuszających – to są rzeczy oczywiste. Pozbawione jest jednak także klasycznych boczków drzwiowych (w ich miejscu znajdują się zaślepki z włókna węglowego) czy kratek nawiewów (w dyszach umieszczono tylko siateczki). Jest za to skrzynia sekwencyjna (!!!), stałe boczne szyby z poliwęglanu posiadające jedynie odsuwane fragmenty, cyfrowy, wyczynowy wyświetlacz w miejscu klasycznych zegarów oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa od Sabelta, mocno spinające kierowcę i pasażera w kubełkach od Recaro.

Specjalne zawieszenie zostało dostarczone przez Extreme Shox, układ hamulcowy z pływającymi tarczami przygotowało Brembo, lekkie felgi to dzieło OZ Racing, a regulowany układ wydechowy opracował Akrapovic. Całość wieńczy unikalny body-kit opracowany przez Zendera.

Nasz werdykt: Baby-face killer.

————————————————————————————————————————————————————————-

Renault Megane R.S. 275 Trophy-R (2014)
Parametry: 2.0 turbo, 275 KM i 360 Nm, minus 101 kg.

Tego auta specjalnie przedstawiać nie trzeba. R.S. 275 Trophy-R to aktualny rekordzista Północnej Pętli toru Nurburgring wśród przednionapędówek i jeden z najbardziej kompetentnych hot-hatchy, jaki można kupić w salonie.

Swój wkład, w przemienianiu Megane R.S. w hardcorowego połykacza niemieckich zakrętów miały takie firmy jak Recaro (poliwęglanowe przednie kubełki, lżejsze o 42 kg od standardowych foteli), Akrapovic (tytanowy układ wydechowy), Ohlins (regulowane zawieszenie) czy Speedline (19-calowe felgi).

Nad całością czuwał oczywiście zespół RenaultSport, który wszystko to złączył w całość. I rzecz jasna wyrzucił tylną kanapę.

Nasz werdykt: Mr Nurburgring.

Którym z nich najchętniej jeździlibyście po bułki?

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Najbardziej ekstremalne hot-hatche – zestawienie" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club