Mitsubishi Lancer Evo X: nadchodzi r-EVO-lucja! | ExoticCars.pl – Portal Samochodów Egzotycznych

Mitsubishi Lancer Evo X: nadchodzi r-EVO-lucja!

Powrót Mitsubishi Lancer Evo X: nadchodzi r-EVO-lucja!

Kategoria: Mitsubishi

Data dodania: 22.10.2007

Autor: Marek Stachoń

Mitsubishi Lancer Evo w tym roku kończy 15 lat. Przez te półtora dekady stał się nieodłącznym elementem rajdowych pejzaży całego świata i od początku toczy bój ze swoim odwiecznym rywalem - Subaru Imprezą - o prymat w rajdowym światku. Ta długoletnia walka wydawała się nierozstrzygnięta. Aż do teraz. Inżynierowie Mitsubishi postanowili skończyć wojnę raz na zawsze i nie stworzyli kolejnej ewolucji swego kultowego modelu lecz przeprowadzili prawdziwą rewolucję.

Wystarczy jeden rzut oka na Evo X aby zgodzić się z powyższym stwierdzeniem. Prawdą jest, że mimo piętnastoletniej historii, poszczególne generacje Lancera Evo były do siebie podobne zarówno wizualnie jak i technicznie (silnik 4G63). Evo X zrywa praktycznie całkowicie ze swoją historią i rozpoczyna zupełnie nowy rozdział w historii tej serii.

Spójrzmy więc na nadwozie “dziesiątki”. To absolutne novum w rodzinie. Dawno ze stajni producenta spod znaku trzech diamentów nie wyszło tak wyraziście, agresywnie i ładnie “skrojone” auto. Zwraca uwagę dynamiczna linia boczna z mocno zarysowanym tyłem, agresywny i potężny przód (spójrzcie na charakterystyczny odwrócony, pochyły “nos” wraz z trapezoidalną kratką osłony chłodnicy), sporych rozmiarów wloty powietrza zapewniające doskonałe chłodzenie silnika oraz wylot gorącego powietrza na masce. Całość wieńczy tylny spoiler charakteryzujący się skręconym profilem z różnymi kątami natarcia i w środku, który ukierunkowuje odpływ powietrza. Przy tylnym zderzaku zaś mamy efektowny dyfuzor ułatwiający przepływ powietrza pod samochodem. Gdyby komuś tego stylu było za mało, można zamówić pakiet “Stylish Exterior” w skład którego wchodzą chromowane wykończenia kratki osłony chłodnicy i listew nadwozia, kratki wentylacyjne w błotniku w kolorze nadwozia oraz przednie lampy przeciwmgłowe. Całość dostępna jest w pięciu kolorach.

Design i funkcjonalność wnętrza idą w parze z pięknym wyglądem Lancera Evo X. Fotele wykonane są przez kultową firmę Recaro, w aucie zamontowano małą, skórzaną, doskonale leżącą w dłoni kierownicę która zapewnia doskonałą precyzję kierowania. Tablica rozdzielcza wyprofilowana jest w kształcie łuku, środkowa część deski nachylona jest w stronę kierowcy co zwiększa jego funkcjonalność. Całość utrzymana jest w czarnej tonacji ze srebrnymi akcentami na kierownicy, drążku zmiany biegów i innych przyrządach kontrolnych. Ponieważ nie samym sportem człowiek żyje, Mitsubishi zadbało o wyposażenie zwiększające komfort podróżowania. Wersja wyposażeniowa GSR zawiera w standardzie m.in. multimedialny system komunikacyjny MMCS, w skład którego wchodzi potężny system audio Rockford Fosgate (650W mocy, dziewięć głośników) wraz z nawigacją, 30 gigabajtowym dyskiem twardym i 7 calowym ekranem LCD. Oprócz tego Evo wyposażone jest w bezkluczykowy system otwierania drzwi oraz zapalania/gaszenia silnika oraz system ETACS (elektroniczny system sterowania licznikami czasu i systemem alarmowym) kontrolujący pracę wielu systemów elektronicznych w samochodzie.

Samochody serii Evo od zawsze były wizytówką firmy pokazującą zaawansowanie technologiczne Mitsubishi. Pod tym względem Evo X wspina się na absolutne wyżyny. Jest to pierwszy model tej serii, w którym nie występuje doskonała ale mająca już swoje lata benzynowa jednostka napędowa oznaczona symbolem 4G63. W Evo X pod maską znajdziemy – a jakże – dwulitrowego, turbodoładowanego “benzyniaka” oznaczonego symbolem 4B11. Dokładne jego parametry na razie pozostają tajemnicą Mitsubishi, szacunkowo moc ma wynosić około 295 KM przy 6000 obr./min, a moment obrotowy ogromne 422 Nm przy 3500 obr./min. W silniku zastosowano bezstopniowy system zmiennych faz rozrządu (MIVEC) zarówno dla zaworów dolotowych jak i wylotowych co umożliwia dostarczanie większej mocy w całym zakresie prędkości obrotowej. Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii (turbina wykonana jest ze stopu aluminium i tytanu, wirnik z aluminium) poprawia czas reakcji i dostarcza więcej momentu obrotowego przy niskich i średnich prędkościach obrotowych. Dzięki szerokiemu zastosowaniu stopów lekkich (aluminiowy blok silnika, pokrywa głowicy i obudowa łańcucha rozrządu) silnik jest o 12 kg lżejszy niż 4G63.

Kolejną nowością, którą znajdziemy w Evo X jest sześciobiegowa półautomatyczna skrzynia biegów Twin Clutch SST. W samochodzie wyposażonym w ten typ przekładni próżno szukać pedału sprzęgła. W skrzyni Twin Clutch SST nieparzyste (1-szy, 3-ci i 5-ty) i parzyste (2-gi, 4-ty i 6-ty) biegi przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem zmiana biegów (a co za tym idzie przełączenia między poszczególnymi sprzęgłami) jest płynna, błyskawiczna, nie powoduje strat mocy i oszczędza paliwo. Kierowca może wybrać całkowicie automatyczny tryb zmiany biegów lub manualny. Łopatki zmiany biegów umieszczone są na kolumnie kierowniczej pozwalające na zmianę przełożeń bez odrywania rąk od kierownicy. Oczywiście kierowca może wybrać kilka trybów pracy skrzyni – normalny, sportowy i supersportowy. Dla bardziej konserwatywnych nabywców Evo X producent oferuje pięciobiegową konwencjonalną skrzynię manualną.

To nie koniec nowości. Nadwozie “dziesiątki” charakteryzuje się sztywnością skręcania większą o 40% od Lancera Evo IX MR, sztywność zginania zwiększyła się o 60%. Wynikiem tego jest lepsza stabilność prowadzenia, odporność na zderzenia i poprawa komfortu jazdy (zmniejszenie drgań i hałasu). Samochód ma niższy środek ciężkości, lepszy rozkład masy między przodem a tyłem pojazdu niż poprzednik. Dodatkowo zredukowano masę poprzez wykonanie dachu, przednich błotników oraz wzmocnienia tylnego spoilera z aluminium.

Samochody Mitsubishi słyną ze świetnego prowadzenia. Inżynierowie marki po raz kolejny stanęli na wysokości zadania. Przednie zawieszenie to sprawdzone kolumny MacPhersona, tylne jest wielowahaczowe. Całość została zoptymalizowana oraz usztywniona aby w pełni wykorzystać potencjał systemu S-AWC. Fabrycznie Evo X wyposażone jest w pakiet “High Performance”, w skład którego wchodzą jednorurowe amortyzatory Bilstein, sprężyny śrubowe Eibach, dwuczęściowe tarcze hamulcowe Brembo, zapewniające redukcję masy każdego koła o 1,3 kg oraz niskoprofilowe opony 245/40R18 na sztywnych, 18-calowych obręczach z lekkich stopów firmy Enkei. Wszystko po to aby zapewnić jeszcze większą poprawę przyczepności, reakcji układu kierowniczego, stabilności i zdolności do pokonywania zakrętów.

Jednym z wyznaczników serii Evo jest permanentny napęd na wszystkie koła, którego projektowanie i wykonawstwo inżynierowie marki Mitsubishi opanowali do perfekcji. Wersja GSR wyposażona jest seryjnie w opracowany przez producenta system sterowania napędem na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control – kontrola na-pędu wszystkich kół) w skład którego wchodzą takie “podsystemy” jak ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (aktywna kontrola znoszenia), Sport ABS oraz nowość – ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy). S-AWC wykorzystuje zintegrowane sterowanie tych układów do precyzyjnej kontroli momentu napędowego i siły hamowania każdego koła w celu poprawy zdolności do pokonywania zakrętów i stabilności toru jazdy we wszystkich warunkach. System S-AWC oferuje kierowcy trzy tryby pracy: TARMAC (asfalt) dla suchych utwardzonych dróg, GRAVEL (żwir) dla nawierzchni mokrych i nieutwardzonych i SNOW (śnieg) dla dróg zaśnieżonych tak aby zawsze można było dobrać najlepsze rozwiązanie dla danych warunków drogowych.

Bezpieczeństwo bierne to kolejny atut Lancera Evo X. W samochodzie znajdziemy dwie czołowe poduszki powietrzne, dwa boczne airbagi oraz kurtyny powietrzne. Oprócz tego producent oferuje poduszkę kolanową kierowcy. O dobrą widzialność dbają lampy ksenonowe wraz z reflektorami adaptacyjnymi (oczywiście włączane automatycznie) a w przypadku opadów pracą wycieraczek zajmie się czujnik deszczu dostosowujący się do intensywności opadów.

Myślę, że te kluczowe fakty podane razem mogą nakreślić obraz tego co zafundowali nam inżynierowie Mitsubishi. Na rynek wchodzi zupełnie nowe Evo. Tak doskonałe, że wyprodukowanie lepszego na dzień dzisiejszy wydaje się niemożliwe. Samochód wydaje się bezkonkurencyjny tym bardziej, że bezpośrednia konkurencja sama strzeliła sobie w kolano. Nie wierzycie? Spójrzcie na zdjęcia nowej Imprezy i porównajcie je ze zdjęciami Lancera Evo X. Król jest tylko jeden.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Mitsubishi Lancer Evo X: nadchodzi r-EVO-lucja!" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club