Mazda MX-5: powrót do podstaw

Powrót Mazda MX-5: powrót do podstaw

Kategoria: Mazda

Data dodania: 04.09.2014

Autor: Maciej Kuchno

Oto czwarta generacja małego roadstera, który zawojował świat. Powraca on do swoich korzeni, dorzucając całą moc efektywnej, nowoczesnej technologii.

Podczas premiery pierwszej generacji MX-5 w 1989 roku Mazda dokonała niemożliwego – nie tylko wskrzesiła idee powszechnie dostępnego roadstera, ale także stworzyła auto, które podbiło serca fanów motoryzacji, niemal natychmiast zyskując miano kultowego. Każda kolejna generacja była interpretacją surowego charakteru, opakowaną w nowoczesne technologie dopasowane do wymagań rynku. Dziś, ćwierć wieku później, na rynku pojawia się czwarte wydanie MX-5, które wszystkie nowe rozwiązania wykorzystuje w jednym celu – wykrzesania tej samej radości u kierowcy, co pierwowzór sprzed 25 lat.

Jinba Ittai - jedność jeźdźca z rumakiem – to hasło, które towarzyszy MX-5 od początku istnienia. W myśl tej idei projektowano czwartą generację japońskiego roadstera (kryjącą się pod wewnętrznym oznaczeniem ND). Szeroko pojęte zastosowanie technologii SKYACTIV pozwoliło na radykalne zrzucenie masy, dzięki czemu jazda tym autem ma być jeszcze przyjemniejsza.

Patrząc na dane techniczne jest się czym chwalić. Nowa Mazda MX-5 nie tylko schudła ponad 100 kg, ale także… skurczyła się o 105 mm. Przy długości 3915 mm jest krótsza od pierwowzoru z 1989 roku! Dodatkowo nadwozie obniżono o 20 mm oraz poszerzono o 10 mm, nadając nadwoziu poniekąd kontrowersyjnemu nadwoziu więcej drapieżności. Design utrzymany w charakterystycznym dla nowych modeli Mazdy stylu Kodo na nowo interpretuje charakterystyczne elementy bryły nadwozia japońskiego roadstera, ubierając je w nowoczesnym stylu.

Rewolucja miała również miejsce we wnętrzu, gdzie króluje teraz minimalizm. Deska rozdzielcza składa się w zasadzie z panelu sterowania klimatyzacją oraz centralnie umieszczonego dotykowego ekranu, obsługującego bogato wyposażony system infotainment. Dodatkowo na tunelu środkowym znajdziemy znany z innych modeli Mazdy kontroler wyposażony w pokrętło oraz przyciski przenoszące do najczęściej używanych funkcji. Zestaw zegarów składa się z centralnie umieszczonego obrotomierza, otoczonego po prawej stronie przez prędkościomierz, a po lewej przez wyświetlacz komputera oraz dodatkowe wskaźniki. Po raz pierwszy też przełączniki elektrycznie sterowanych szyb pojawiły się na drzwiach.

Najważniejsze jest jednak to, co siedzi pod nadwoziem. Silnik Mazdy MX-5 umiejscowiono za przednią osią przesuwając go maksymalnie na środek pojazdu, dzięki czemu zachowano idealny rozkład masy 50:50. Kuracja odchudzająca dosięgła każdego elementu – część poszycia nadwozia wykonano z aluminium, zredukowano także masę dachu materiałowego. Mazda zapewnia, iż te działania umożliwiły obniżenie środka grawitacji, co znacząco wpłynęło na poprawę właściwości jezdnych. Lekkie zawieszenie wyposażono z przodu w podwójne wahacze, z tyłu zaś pojawił się układ Multi-link. Układ hamulcowy został dopracowany pod kątem czucia oraz efektywności. W imię wymuszonej walki z CO2 hydrauliczne wspomaganie kierownicy musiało ustąpić elektrycznemu, choć wedle zapewnień jego zestrojenie ma zapewniać świetne czucie pojazdu. Pod maską pojawią się najprawdopodobniej dwie jednostki wykonane w technologii Skyactiv-G o pojemności 1.5 oraz 2-litrów, o przewidywanej mocy od 130 do 180 koni. Małe i lekkie nadwozie nie wymagało też instalowania wielkich kół, dzięki czemu MX-5 stoi na 16-calowych felgach obutych w opony w rozmiarze 195/50.

W trakcie prezentacji, która miała miejsce dzisiaj w nocy wielokrotnie wspominano o inspiracji, jaką dla inżynierów były brytyjskie roadstery z lat 60-tych oraz pierwsze wydanie MX-5. Przy projektowaniu czwartej generacji małego japończyka powrócono do oryginalnych założeń z lat 80. Czy finalny efekt będzie zgodny z tym planem? O tym przekonamy się po pierwszych testach na początku 2015 roku, kiedy to MX-5 trafi do sprzedaży. Na pewno chętnych na zakup nie zabraknie – w lipcu bieżącego roku model ten trafił ponownie do Księgi Rekordów Guinessa, z liczbą 940 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy od 1989 roku. Imponujące, nieprawdaż?

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Mazda MX-5: powrót do podstaw" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club