Lotus Evora 400: wielka nadzieja

Powrót Lotus Evora 400: wielka nadzieja

Kategoria: Lotus

Data dodania: 20.02.2015

Autor: Krzysztof Małysa

Lotus planuje w najbliższych 4 miesiącach zwiększyć zatrudnienie z 300 pracowników na produkcji do 450, a samą produkcję zwiększyć do września z obecnych 45 do 75 aut tygodniowo. Czyżby tak wierzono w sukces nowej Evory?

Zmiany zewnętrze, które widać na pierwszy rzut oka (nowy przedni zderzak – przypominający ten z Exige S, tylny pas wraz z trzyczęściowym spoilerem i migacze w bocznych lusterkach) wskazywałyby na zmiany odróżniające mocniejszą wersję od „S” lub co najwyżej facelifting. Są one jednak o wiele szersze i objęły 2/3 części samochodu, w tym nowe aluminiowe podwozie, na którym „czterysetka” została zbudowana. Nowa Evora jest dłuższa od poprzedniczki o 35 mm (obecnie 4394 mm) i ma zwiększony współczynnik aerodynamiczny z 0,33 do 0,35. Wpływ na zwiększenie oporu powietrza mają większe wloty doprowadzające powietrze do chłodnic i poprawa docisku aerodynamicznego, który obecnie przy 241,5 km/h wynosi 12 kg z przodu i 20 kg z tyłu, czyli generuje się dwukrotnie większy docisk na każdą z osi niż w wersji S. Lotus stoi na nowych, lżejszych o 3,3 kg, kutych aluminiowych felgach o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, które obuto w opony Michelin Pilot Super Sport (235/35 przód, 285/30 tył).

Po przekroczeniu węższego o 43 mm progu, który zamontowano o 56 mm niżej niż w poprzedniczce, zasiądziemy w nowym fotelu kubełkowym, lżejszym o 3 kg w porównaniu do starego i lepiej podtrzymującym ciało. W ręce chwycimy wykonaną z magnezu kierownicę, za którą znajdziemy całkiem nową deskę rozdzielczą. Znajdująca się na liście opcji tylna kanapa także straciła na wadze 3,4 kg i oferuje więcej miejsca pasażerom. Wnętrze może być wykończone alcantarą lub szkocką skórą.

Evorę 400 napędza ta sama 3,5-litrowa „v-szóstka” o zmienionych mapach zapłonu i współpracująca ze zmodernizowanym kompresorem, którego robocza pojemność wzrosła z 1,32 do 1,74 litra. W silniku zamontowano lżejsze koło zamachowe, a układ wydechowy wymieniono na aktywny. Moc wzrosła do 406 KM przy 7000 obr/min i 410 Nm momentu obrotowego dostępnego między 3500 a 6500 obr/min. Trafia on za pośrednictwem nowego sprzęgła i manualnej lub automatycznej skrzyni biegów na tylną oś, która przy zastosowaniu ręcznej przekładni wyposażona jest w mechanizm różnicowy. Dodatkowe 55 KM w połączeniu z masą mniejszą o 22 kg w porównaniu do Evory S, pozwala na sprint do 100 km/h w 4,2 s i prędkość maksymalną 300 km/h.

Za wyhamowanie odpowiada wydajniejszy układ hamulcowy wyposażony w tarcze 370×32 mm z przodu i 350×30 mm z tyłu. Chłopaki z Hethel zmieli także ustawienia sprężyn i amortyzatorów w zawieszeniu i dołożyli układ kontroli trakcji pracujący w trybach Drive, Sport i Race. Evora 400 na przyfabrycznym torze testowym Lotusa uzyskała lepszy czas od Evory S o niewiarygodne 6 s.

Debiutująca na nadchodzącym genewskim salonie samochodowym Evora 400 wejdzie do produkcji latem, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów w sierpniu. Czy nowa Evora przyczyni się do realizacji produkcyjnych planów? Czas pokaże.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Lotus Evora 400: wielka nadzieja" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club