Koenigsegg Regera: nowa era hipersamochodów

Powrót Koenigsegg Regera: nowa era hipersamochodów

Kategoria: Koenigsegg

Data dodania: 04.03.2015

Autor: Bartłomiej Puchała

Maleńki producent ze Szwecji po raz kolejny zawstydza wielkie koncerny o niemal nieograniczonych budżetach. Oto Regera, najmocniejszy seryjny samochód jaki jeździ po świecie.

Po raz pierwszy Koenigsegg będzie miał w ofercie dwa modele, gdyż Regera nie jest następcą Agery, a rozszerzeniem oferty. Od swej siostry różni się filozofią: Agera to wóz nastawiony na jazdę po torze kosztem wygody kierowcy, ostre jak katana narzędzie do bicia kolejnych rekordów okrążeń. Regera zbliżona jest do Veyrona: jeszcze mocniejsza, lecz ułagodzona, z odpowiednią dozą luksusowego wyposażenia i estetyki, przy zachowaniu fantastycznej czułości prowadzenia.

Nadwozie Regery nie pozostawia wątpliwości, że to Koenigsegg. Nawet tak młoda marka zdążyła wytworzyć swój język designu, na który składają się boczne wloty powietrza, kształt pokrywy silnika, zdejmowany panel dachowy mieszczący się pod przednią klapą czy nożycowe drzwi. Czuć tu jednak powiew świeżości. Ogromne tylne skrzydło Regery jest rozwinięciem tego z modelu One:1, jednak potrafi się całkowicie schować pod poszyciem karoserii. Cały samochód jest ‘zrobotyzowany’ – wszystkie klapy i drzwi można otworzyć jednocześnie z aplikacji w smartfonie, dodatkowo posiada aktywną aerodynamikę i potrafi zwiększyć prześwit by pokonać przeszkodę drogową.

Wszystko to, co najciekawsze znajduje się głęboko w trzewiach Regery. Christian von Koenigsegg bardzo nie chce, aby jego dzieło nazywać hybrydą, gdyż nie ma tu dwóch równoległych źródeł napędu, lecz jeden wykorzystujący zarówno silnik spalinowy, jak i prąd. Szwedzi podeszli do elektryfikacji samochodu w sposób innowacyjny, zastępując tradycyjną skrzynię biegów układem trzech silników i zestawem baterii. Nie pytajcie nas jak to działa – nie wie tego chyba nikt oprócz Christiana i jego teamu. Wygląda na to, że wyeliminowano potrzebę wielobiegowego przeniesienia napędu przez wypełnianie luk w podaży mocy przez silnik V8. Gdy 5-litrowa turbodoładowana jednostka potrzebuje się rozkręcić, wkraczają silniki elektryczne zastępując ją. Pozwoliło to zastosować mniejsze turbosprężarki niż w Agerze, co przekłada się pozytywnie na spontaniczność reakcji silnika. Kombinowana moc wynosi nieco ponad 1500 KM, a moment obrotowy na poziomie 2000 Nm. Cały ten układ jest jedynie 88 kg cięższy niż gdyby zastosowano 7-biegowy automat DCT. Firma podkreśla, że żadna z superhybryd nie okupiła elektryfikacji tak niskim wzrostem masy własnej, przy czym moc elektryczna Regery wynosi jakieś 700 koni, ponad dwa razy więcej niż u konkurencji.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie powala, bo wynosi 2,8 s jednak wiadomo, że problemem w starcie zatrzymanym jest przeniesienie tak ogromnej mocy na tylne koła. Dalsze liczby są spektakularne… od 150 do 250 km/h Regera przyspiesza w… 3,2 s, a od 0 do 400 km/h poniżej 20 s! Masa własna „na sucho” to 1420 kg, a ze wszystkimi płynami i pełnym zbiornikiem paliwa 1628 kg. Baterie Regery są ładowane przez V8 lub z gniazdka – port ładowania ukryty jest za tylną tablicą rejestracyjną. Samochód posiada tryb EV, w którym jest w stanie przejechać do 50 km.

Szwedzi zamierzają wyprodukować 80 sztuk swego nowego dziecka, każdy w cenie wyjściowej około 2 mln dolarów. W perspektywie zbliżającej się premiery hybrydowego następcy Veyrona, którego zapowiadana moc wynosi także około 1500 koni, obecność na rynku Regery jedynie zaostrzy rywalizację o prymat najmocniejszego i najszybszego seryjnie produkowanego samochodu. Koncern VAG zapewne chciałby wkroczyć na rynek ponownie tworząc nie tylko samochód, ale całą nową kategorię, do której inni będą jedynie aspirować. Tym razem wygląda na to, że role się odwróciły…

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Koenigsegg Regera: nowa era hipersamochodów" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club