Koenigsegg Regera: lepszy wybór

Powrót Koenigsegg Regera: lepszy wybór

Kategoria: Koenigsegg

Data dodania: 15.03.2016

Autor: Krzysztof Małysa

Bugatti Chion od samego początku nie ma łatwego życia, stoi bowiem naprzeciwko produkcyjnej wersji Koenigsegga Regera. I nie jest to jedynie przenośnia, bo patrząc na rozmieszczenie stoisk wystawowych na targach w Genewie obydwa auta stoją dosłownie naprzeciwko siebie. Porównania są więc nieuniknione!

Mimo rożnych budżetów, Koenigsegg nie ma się czego wstydzić. Szwedzki producent pracowicie spędził ubiegły rok przygotowując do produkcji i homologując Regerę. Efekt to pond 3000 zmian i modyfikacji.

Zmiany objęły m.in. baterie, które obecnie pracują na napięciu 800V i mają 4,5 KWh pojemności przy wadze 90 kg, będąc lżejszymi od ubiegłorocznych o 25 kg. Powstają ręcznie i wykorzystują technologie zapożyczoną z Formuły 1. Znajdują się z szczelnym opakowaniu, którego konstrukcja pozwala zoptymalizować chłodzenie i poprawić wydajność pracy akumulatora. Łączna moc silników elektrycznych to 525 kW (713,8 KM) i pozwalają ładować baterię z mocą 200 kW.

Założenia układu napędowego pozostały bez zmian. Zmieniła się natomiast koncepcja pracą zaworów jednostki spalinowej. Silnik Regery wyposażono w technologię Freevalve, polegającą na zastąpieniu wałków rozrządu pneumatycznymi popychaczami zarządzanymi komputerowo. Rozwiązanie to nie tylko zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2, ale także podnosi moc i moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Wyposażona w ten system V-ósemka współpracuje z trzema silnikami elektrycznymi (dwa przy tylnych kołach i jeden przy sprzęgle) przekazując moc na koła za pośrednictwem opracowanego mechanizmu sprzęgła poślizgowego bazującego na sprzęgle hydraulicznym – KDD (Koenigsegg Direct Drive). Sprzęgło podobnie jak silnik produkowany jest na miejscu w Ängelholm, a jego waga nie przekracza wagi suchego sprzęgła stosowanego w Agerze. Moc ponad 1500 KM i ponad 2000 Nm momentu obrotowego walczy z masą 1590 kg gotowej do jazdy Regery (1470 kg na sucho). Taki stosunek mocy do masy zapewnia uzyskanie pierwszych 100 km/h po 2,8 s od ruszenia. 200 km/h pojawia się po 6,6 s, a 300 km/h po 10,9 s. Przyspieszenie od 0 do 400 km/h Szwedzi szacują na około 20 s, a bardziej przyziemne 150-250 km/h w 3,9 s!

Koenigsegg określa Regerę mianem GTS, czyli Grand Turismo Sport. To co od razu odróżnia spartańską Agerę od Regery to wnętrze, w którym widać zwiększoną dbałość o komfort podróżujących. Z listy opcji umilających życie właścicielowi można wybrać m.in. system ‘autoskin’ pozwalający z pozycji pilota przy kluczach otwierać i zamykać drzwi, pokrywę silnika i bagażnik. System jest hydrauliczny i zasilany z układu podnoszenia przodu, dzięki czemu zwiększa wagę auta o jedyne 5 kg. Autoskin współpracuje z czujkami parkowania zamontowanymi w lusterkach i drzwiach sprawdzających czy możliwe jest ich bezpiecznie otwarcie. Oprócz tego Regerę wyposażono w kamery z przodu i tyłu tworzące widok otoczenia wokół samochodu widziany z góry. Na pokładzie znajdziemy także Wi-Fi do komunikacji z urządzeniami mobilnymi, w której pomoże nam system Apple CarPlay z indukcyjną ładowarką do telefonu (ciekawe który iPhone będzie z niej w stanie skorzystać). Całość uzupełniają podgrzewane i regulowane elektrycznie fotele oraz dotykowy wyświetlacz, który można obsługiwać nie tylko palcem, ale i dowolnym przedmiotem. Dodatkowo na poprawę komfortu podróżowania z mniejszymi prędkościami wpływa aktywne zawieszenie silnika izolujące pasażerów od wibracji. Samo Wi-Fi odgrywa w przypadku Regery jeszcze jedną, istotną rolę. Ponieważ baterie zajęły miejsce wiązki elektrycznej spoczywającej dotychczas w tunelu środkowym, Koenigsegg stanął przed nowym problemem. Aby sprostać wyzwaniu wszystkie elementy takie jak lusterka czy światła wyposażono w niezależne mikroprocesory logujące się do sieci i zawiadujące poszczególnymi funkcjami odpowiadającymi za właściwe działanie samochodu.

We wnętrzu znajdziemy jeszcze jedną ciekawostkę – dość nietypową, mając w pamięci brak skrzyni biegów. Na kolumnie kierowniczej znajdują się klasyczne łopatki – takie same jak przy skrzyniach automatycznych i sekwencyjnych. Użycie lewej zwiększa skuteczność hamowania regeneracyjnego i doładowywania akumulatora, wciśnięcie prawej służy do uruchomienia “redukowania” sprzęgła hydraulicznego, co daje taki sam efekt jak zbicie biegu.

Jak deklaruje Koenigsegg, pierwsze zamówienia wpłynęły w trakcie ubiegłorocznej wystawy w Genewie i nadal spływają. Produkcja ma ruszyć niebawem, a pierwsze auta trafią do klientów pod koniec tego roku.

A Bugatti? Na razie musi udowodnić, że Chiron nie jest jedynie Veyronem Plus. Zważywszy na ilość zaprezentowanych innowacji może to być trudne zadanie.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Koenigsegg Regera: lepszy wybór" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club