Koenigsegg Agera RS: ostatni Mohikanin

Powrót  Koenigsegg Agera RS: ostatni Mohikanin

Kategoria: Koenigsegg

Data dodania: 07.03.2015

Autor: Krzysztof Małysa

Hiperauta bez elektrycznego wspomagacza to ginący gatunek. W dobie ponad 900-konnych hybryd Szwedzi nie zapominają o ortodoksyjnych klientach.

Finalna wersja Agery otrzymała oznaczenie RS, które ma sugerować torowe aspiracje auta, spadek masy i zwiększenie mocy. Standardowej Agery nie ma w ofercie od dłuższego czasu (wszystkie egzemplarze zbudowano w 2011 roku). Wersję „R” i „S” producent wycofał z cennika w chwili prezentacji opisywanego modelu.

Pierwsze zmiany poczyniono w silniku. Średnica cylindrów zwiększyła się z 91,7 do 92 mm, co przy nie zmienionym skoku tłoka wynoszącym 95,25 mm zaowocowała zwiększeniem pojemności z 5030 do 5063 ccm. Stopień kompresji podniesiono z 9:1 na 9,3:1, a masa jednostki zmalała o 8 kg, do 189 kg. Agera RS zasilana jest zwykłą Pb98, której oktany dostarczają 1160 KM przy 7800 obr./min (moc wzrosła o 130 KM względem wersji „S” i jest też o 20 KM większa niż w zasilanej biomieszanką E85 Agerze R). Podobnie jak w “eSce” 1000 Nm momentu obrotowego dostępne jest w zakresie 2700-6170 obr/min. Jego maksymalna wartość dostępna jest przy 4100 obr/min i wynosi 1280 Nm (1100 Nm w Agerze S i 1200 w Agerze R zasilanej biopaliwem). Dla niektórych rynków Koenigsegg zapowiedział możliwość przystosowania silnika do spalania mieszanki E85, co podobnie jak w “eRce” zaowocuje przyrostem mocy i momentu obrotowego.

Zmiany w nadwoziu są znaczące choć niewprawnemu obserwatorowi niespecjalnie rzucają się w oczy. Porównując tabelkę z wymiarami łatwo zauważyć zwiększenie szerokości nadwozia o 54 mm. Podobnie sprawy się mają jeśli chodzi o nową, lżejszą izolację akustyczną czy zwiększony o 2 litry zbiornik paliwa – teraz 82 litry. Jeśli jednak nie jesteśmy w posiadaniu tabeli miar i wag oraz linijki z odsieczą pospieszy nam nowy splitter znany z One:1 oraz boczne lotki w przednim zderzaku. Idąc ku tyłowi najpierw natrafimy na zaadaptowane z One:1 wyloty powietrza za przednimi kołami, a następnie na zmienione progi, na których znalazły się boczne lotki stabilizujące. Z tyłu na klapie silnika znajdziemy nowy aktywny dynamicznie spoiler współdziałający z zaawansowanym systemem klap zamontowanych w podwoziu. Wszystkie te zmiany zaowocowały zwiększeniem docisku aerodynamicznego przy 250 km/h z 300 kg (we wcześniejszych wersjach Ager) do 450 kg w Agerze RS. Z flagowego One:1 zapożyczone zostały także lusterka, przednia maska i kształt wylotu gorącego powietrza z komory silnika znajdujący się między tylnymi światłami. Sucha masa Agery RS wynosi 1295 kg czyli o 35 kg mniej niż w przypadku Agery R lub S.

Produkcja Agery RS została ograniczona do 25 szt. 10 samochodów znalazło swoich nabywców jeszcze przed prezentacją. Dotychczas szwedzka manufaktura zbudowała 31 Ager (7szt. – Agera; 5szt. – Agera S; 18szt. – Agera R oraz prezentowana w Genewie Agera RS).

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Koenigsegg Agera RS: ostatni Mohikanin" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club