Jaguar Lightweight E-type: dokończenie serii

Powrót Jaguar Lightweight E-type: dokończenie serii

Kategoria: Jaguar

Data dodania: 20.05.2014

Autor: Krzysztof Małysa

Świetna wiadomość dla miłośników klasycznych Jaguarów: producent ogłosił, że zbuduje pozostałe 6 egzemplarzy Lightweight E-type, czyli najbardziej poszukiwanej przez kolekcjonerów wersji.

Po praktycznie pół wieku, Jaguar zdecydował się zbudować sześć egzemplarzy modelu Lightweight E-type – zgodnie z brakującymi, zarezerwowanymi w latach 60. numerami podwozia. Auta powstać mają w oryginalnej specyfikacji i zostać złożone całkowicie ręcznie przez najlepszych mechaników marki.

Warto poznać historię modelu Lightweight – obecnie najbardziej poszukiwanej przez kolekcjonerów wersji E-type’a.

Debiutujący na wystawie w Genewie w 1961 roku E-type miał bardzo dobry stosunek parametrów do ceny. Za osiągi odpowiadała rzędowa szóstka z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą wywodząca się z Jaguara D-type, który w latach pięćdziesiątych trzykrotnie zwyciężył w Le Mans. Ze względu na koszty produkcji, podwozie samochodu wraz z nadwoziem było wykonywane ze stali.

Pomimo tego, że zastosowanie stali owocowało wyższą wagą niż w autach konkurencji, to model ten bardzo szybko trafił na tor. Jednym ze startujących w wyścigach E-typów był samochód załogi Roy Salvadori i Graham Hill przygotowany przez Johna Coombsa . Wyniki załogi z lat 1961-62 zainteresowały fabrykę, która zaprosiła Coombsa do udziału w projekcie stworzenia fabrycznej wersji torowej, dla której jego samochód miał posłużyć jako prototyp.

Zgodnie z homologacją samochodów GT, zmiany nie mogły objąć podwozia. Nadwozie zmieniono na aluminiowe zachowując sylwetkę drogowego roadstera z hardtopem, a w późniejszych egzemplarzach coupe. Z aluminium odlano także blok silnika i zamontowano wtrysk Lucasa. Moc wzrosła do około 300 KM, a waga zmniejszyła się o 114 kg.

Samochody wzięły udział między innymi w wyścigu Sebring 12 Hours w 1963 r, gdzie wygrały w klasie aut 4-litrowych GT. W Le Mans w tym samym roku wystartowały dwa E-typy, z których tylko jeden dotarł do mety zajmując 9. miejsce w klasyfikacji generalnej i drugie, zaraz za Shelby Cobra, w swojej klasie.

Jaguar rozpoczynając projekt w lutym 1963 r. zarezerwował dla wersji Lightweight osiemnaście numerów podwozia. Jedenaście samochodów zbudowano w 1963 i jeden w 1964 r. Po 50 latach, firma postanowiła zbudować pozostałe sześć egzemplarzy w specyfikacji z lat 60-tych. Pierwszy, nowy „lekki” E-type ma zostać skończony już w przyszłym miesiącu, a pokazany szerszej publiczności w wakacje. Samochody mają kosztować około 1 mln funtów, a klienci będą mieć delikatny wpływ na ich finalną formę.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Jaguar Lightweight E-type: dokończenie serii" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club