Honda Civic Type R: nareszcie!

Powrót Honda Civic Type R: nareszcie!

Kategoria: Honda

Data dodania: 03.03.2015

Autor: Jakub Krępa

Długo zapowiadany, nowy Civic Type R wreszcie zostaje pokazany w pełnej krasie. Czy zaspokoi rozbudzone apetyty?

O tym, że serce nowego Type R-a będzie biło w rytmie turbo wiedzieliśmy już wcześniej. Niewiadomą pozostawały jednak ciągle konkretne parametry zupełnie nowej dwulitrowej, czterocylindrowej jednostki zaopatrzonej w układ VTEC. Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że generuje ona 310 KM przy 6500 obr/min, które jest wspierane przez 400 Nm dostępnych już przy 2500 obr/min. Moc jest więc o połowię większa niż w wolnossącym poprzedniku, a moment obrotowy – nawet dwukrotnie większy. Wszystko to przekazywane jest za pośrednictwem 6-biegowego manuala na przednią oś.

Aparycję niesamowitego prototypu zapowiadającego to auto do modelu seryjnego udało się przenieść tylko częściowo. Mimo że produkcyjny Type R jest wyraźnie szerszy od swojego „cywilnego” odpowiednika, to jednak trochę brakuje mu do wersji koncepcyjnej. Podobnie potężna tylna lotka nie jest już niestety zintegrowana z tylnymi światłami, które to w prototypie tworzyły istne rogi diabła, lecz po prostu nałożona na klapę bagażnika.

Na pocieszenie pozostaje jednak fakt, iż Japończycy szczycą się, że wersja produkcyjna ma od prototypu zdecydowanie bardziej dopracowaną aerodynamikę. Jest to kolejny dowód na to, że to co wygląda efektownie niekoniecznie musi być efektywne. A opływ powietrza pod i nad nadwoziem Civica jest w wersji Type R bardzo istotny. Przedni spliter do pary z rozbudowanymi progami odpowiada za docisk, podczas gdy przedni zderzak został zaprojektowany tak, aby redukować turbulencje przy przednich kołach i tym samym poprawić stabilność przedniej osi przy wysokich prędkościach. Praktycznie płaska podłoga wraz z tylnym dyfuzorem odpowiadają za przysysanie auta do asfaltu, a tylna lotka generować odpowiednio duży docisk przy bardzo szybkiej jeździe, jednocześnie nie podnosząc oporów powietrza. Z kolei większe wloty powietrza w przednim zderzaku i w grillu mają gwarantować dostarczanie odpowiedniej ilości zimnego powietrza dla silnika, a skrzela i ujścia na błotnikach jego skuteczne wydostawanie się po ogrzaniu.

Za 19-calowymi felgami obutymi oponami w rozmiarze 235/35 kryje się układ hamulcowy dostarczony przez Brembo z 4-tłoczkowymi przednimi zaciskami chwytającymi wentylowane tarcze o średnicy 350 mm.

Wszystko to w żadnym wypadku nie jest tylko czczymi przechwałkami. Dzięki czasowi 5.7 sekundy Type R jest bowiem najszybszą przednionapędówką w sprincie do setki, a dzięki 270 km/h ma najwyższą prędkość maksymalną spośród wszystkich hot-hatchy.

Osiągi na prostej nie były jednak dla twórców Type R’a priorytetem i dlatego właśnie liczne prototypy dostrajane były na takich torach wyścigowych jak Suzuka czy Nürburgring Nordschleife, a także na należącym do Hondy obiekcie Takasu. Efektem tych prac jest stworzenie adaptacyjnego zawieszenia które oddzielnie kontroluje każde z kół. Na przedniej osi znajdziemy ponadto specjalny układ Dual Axis Strut Front Suspension redukujący tak zwany „torque steer” o połowę, a na tylnej osi z kolei odpowiednio dopracowaną belkę skrętną. Całość dopełniana jest przez specjalnie dostrojony układ kierowniczy.

I to właśnie aktywnym zawieszeniem, siłą i sposobem wspomagania układu kierowniczego, ostrością reakcji przepustnicy oraz charakterystyką pracy silnika sterujemy z wnętrza, za pomocą przycisku „+R” dodającemu Type R-owi sporo do sportowego charakteru.

Poza tym we wnętrzu znajdziemy zupełnie nowe fotele kubełkowe umożliwiające montaż pasów szelkowych, bardziej mięsistą i spłaszczoną u dołu kierownicę, nowe zegary z centralnym obrotomierzem wyskalowanym do 8 tysięcy obrotów oraz najbardziej charakterystyczny element wszystkich Type R-ów: końcówkę dźwigni zmiany biegów pod postacią aluminiowej kulki.

Nowego Type R-a można już dziś oglądać w Genewie, a do sprzedaży trafi w połowie roku.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Honda Civic Type R: nareszcie!" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club