Ford GT: atak błękitnego owalu

Powrót Ford GT: atak błękitnego owalu

Kategoria: Ford

Data dodania: 15.01.2015

Autor: Jakub Krępa

Amerykanie atakują segment superaut swoim nowym Fordem GT.

Na wstępie musicie wiedzieć jedną, ważną rzecz na temat nowego Forda GT: nie jest on hybrydą. Ma jednak mniejszy silnik niż jego poprzednia inkarnacja: typowo amerykańskie, 5.4-litrowe V8 wspomagane kompresorem zostało zmieniona na bardziej poprawne polityczne, podwójnie turbodoładowane 3.5-litrowe V6 z rodziny Ecoboost. Na tej zmianie na pewno nie ucierpiała moc – nowy silnik ma rozwijać ponad 600 KM.

O ile Ford GT z lat 2005-06 pod względem stylizacji był kalką klasycznego GT40 z lat 60. przeniesioną we współczesne mu realia, o tyle pokazane w Detroit auto tylko detalami czerpie z pierwowzoru. Zachowana została jedynie ogólna bryła nadwozia z koncepcją dwumiejscowej kabiny z centralnie umieszczonym silnikiem oraz kształt kloszy przednich i tylnych świateł. Cała reszta jest już zupełnie inna. I to w jaki sposób!

Nowy GT wykonany jest głównie z włókna węglowego (skorupa kabiny oraz panele nadwozia) i aluminium (przednia i tylna rama). Kształt nadwozia został podporządkowany aerodynamice: zmniejszeniu oporów powietrza, dodaniu docisku i polepszeniu stabilności. Istotną rolę odgrywają tutaj ruchome elementy nadwozia odpowiadające za aktywną aerodynamikę, jak choćby spoiler tylny dostosowujący swoją wysokości i kąt pochylenia do aktualnych potrzeb. Sporą uwagę poświęcono także chłodzeniu mocno wysilonej jednostki.

Zawieszenie to wzięte z wyczynowych maszyn Pushrod, podobnie zresztą jak węglowo-ceramiczny układ hamulcowy. 20-calowe felgi obuto oponami Michelin Pilot Super Sport Cup, które od jazdy po ulicach bardziej lubią zmagania na torze.

W kabinie masa nagiego włókna węglowego, dwa kubełkowe fotele, cyfrowe zegary oraz wzorowana na F1 kierownica z łopatkami do żonglowania 7 biegami dwusprzęgłowego automatu. Fotele zamontowane są na stałe, a kierowca ma możliwość dostosowania ustawienia kierownicy i pedałów.

GT jest ważnym ogniwem w nowej strategii koncernu dotyczącej aut sportowych. Nowo powołana, globalna komórka Ford Performance zapowiada przedstawienie do 2020 roku przynajmniej 12 nowych aut sportowych. Nowy GT wejdzie na rynek w przyszłym roku, dokładnie w 50. rocznicę potrójnego zwycięstwa oryginalnego Forda GT40 w wyścigu 24h Le Mans. Ma być produktem bardzo ekskluzywnym, wyprodukowanym w jeszcze bardziej limitowanej liczbie egzemplarzy niż poprzedni GT, którego w latach 2005-06 powstało niewiele ponad 4000 sztuk.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Ford GT: atak błękitnego owalu" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club