Ford Focus ST jako hot-hatch i hot-kombi

Powrót Ford Focus ST jako hot-hatch i hot-kombi

Kategoria: Ford

Data dodania: 15.09.2011

Autor: Jakub Krępa

Jeśli nie posiadaliśmy wielkiego worka pieniędzy, to dotychczas, aby kupić szybkie kombi, mogliśmy udać się tylko do Skody po Fabię RS lub Octavię RS. Dzięki Fordowi ma się to teraz zmienić.

O tym, że niedługo pojawi się Ford Focus hatchback w wersji ST, było wiadomo już dokładnie od roku, kiedy to na targach w Paryżu pokazano jego prototyp, wyglądający na gotowe do produkcji auto. Faktycznie, samochód nie zmienił się ani w ogóle, ani w szczególe. Produkcyjna “Foka” ma ten sam body-kit, z przodu eksponujący potężny grill wypełniony siatką o strukturze plastra miodu, z tyłu zaś przykuwający uwagę centralnie umieszczoną, podwójną końcówką wydechu. Felgi to oczywiście bardzo charakterystyczne “osiemnastki” o ramionach w kształcie litery Y. Zaskakuje za to równoległy debiut ST w wersji… kombi – wyposażonej w te same atrybuty co hatchback, a wzbogaconej o spore możliwości przewozowe, i to w bardzo szybkim tempie.

Konkretnymi osiągami Ford co prawda się nie pochwalił, ale raczej nie będzie na co narzekać. Pod maską drzemie bowiem 250 KM generowane przez 2-litrowy, turbodoładowany silnik z rodziny EcoBoost. W porównaniu do poprzednika, wyposażonego w 2.5-litrowy motor, nowy ST ma być nawet o 20% mniej zachłanny na paliwo. Producent obiecuje też, że rozkochani w dźwięku rządowej “piątki” starego modelu, tutaj także nie będą zawiedzeni, bowiem inżynierowie bardzo dużo uwagi poświęcili odpowiedniej akustyce auta.

Pomysł na przekazywanie mocy na asfalt pozostał ten sam, co dawniej – wędruje ona na przednie koła przez manualną skrzynię o 6 przełożeniach. O odpowiednią jakość jazdy dba obniżone i utwardzone zawieszenie (z tyłu dodatkowo przeprojektowane) oraz szereg magicznych sztuczek na przedniej osi, mających na celu okiełznanie i zniwelowanie podsterowności. ESP da się całkowicie wyłączyć, można też je przytłumić.

We wnętrzu czekają smakowite kubełki Recaro, a w najwyższej opcji wyposażenia (ST3, jest też niższe ST1 i ST2) – także i tylna kanapa sygnowana przez tą firmę. Jest także lepiej wyprofilowana i obciągnięta perforowaną skórą kierownica z logo ST, nowe zegary, sportowa gałka dźwigni zmiany biegów oraz aluminiowe pedały. Nie mogło zabraknąć także trzech, bardzo charakterystycznych, dodatkowych zegarów umieszczonych na szczycie deski rozdzielczej, a pokazujących takie informacje jak ciśnienie doładowania oraz temperaturę i ciśnienie oleju.

Focus ST powstał zgodnie z ideą “One Ford”, opisywaną przez nas przy okazji koncepcyjnego Evosa. Oznacza to, że w przyszłym roku klienci w 40 państwach na całym świecie będą mogli kupić identyczną, bardzo szybką “Fokę”, która jest efektem współpracy europejskiego Ford Team RS z amerykańskim Special Vehicles Team (SVT), z pomocą inżynierów i ekspertów z całego świata. Nie możemy się już doczekać, aby sprawdzić efekty tej kolaboracji.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Ford Focus ST jako hot-hatch i hot-kombi" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club