Ford Focus RS: zmiana warty

Powrót Ford Focus RS: zmiana warty

Kategoria: Ford

Data dodania: 03.02.2015

Autor: Jakub Krępa

Nowy Focus RS zmienił się, i to całkiem sporo. Dla fanów tego modelu mamy zarówno złe, jak i dobre wieści.

Zaczynając od tych złych, nowy RS ma teraz pięcioro drzwi. Aktualna generacja Focusa nie występuje już jako 3-drzwiowy hatchback, więc Ford nie miał żadnej bazy do stworzenia RS-a w bardziej sportowym nadwoziu. Całość otrzymała na szczęście odpowiednio rozbudowany i agresywny body-kit nadający autu odpowiednio rasowego wyglądu.

Stylistyka przodu została poporządkowana dostępowi powietrza do centralnie umieszczonego intercoolera. Tablica rejestracyjna, która w wersji ST znajduje się w dolnej sekcji zderzaka, aby nie zasłaniać intercoolera została przeniesiona wyżej, na grill. Ten z kolei jest w RS znacznie szerszy i niemal wylewa się pod reflektory. Po bokach zderzaka znajdują się dodatkowe chwyty powietrza służące do chłodzenia układu hamulcowego.

Tył auta jest pod wieloma względami kalką tego, co znamy z poprzednika. W tylny zderzak wkomponowany został pokaźny dyfuzor, który dobrze eksponuje dwie, pojedyncze końcówki układu wydechowego, a całość wieńczona jest przez potężną lotkę na krańcu tylnej klapy.

Widoczne jest także poszerzenie nadwozia, które jednak wydaje się być mniej radykalne niż w poprzedniku. W wydatnych nadkolach kryją się 19-calowe felgi obute oponami Michelin Pilot Super Sport w rozmiarze 235/35.

Po drugie, nowy RS porzucił 2.5-litrową, rzędową „piątkę”, którą wszyscy tak kochaliśmy w poprzedniku. Jej miejsce zajął motor z rodziny EcoBoost o 4 cylindrach i pojemności 2.3 litra, który zdążył zadebiutować już pod maską… Mustanga. Na potrzeby Focusa RS został on odpowiednio podkręcony i dysponuje mocą ponad 320 KM. Uzyskano to dzięki montażowi znacznie większego intercoolera, zastosowaniu dwukanałowej turbosprężarki z wydajniejszą sprężarką, przeprojektowaniu dolotu tak, aby był mniej restrykcyjny i wreszcie montażowi bardziej przelotowego układu wydechowego z klapkami regulującymi jego tembr.

Po trzecie – uwielbiany przez wielu zielony lakier Ultimate Green z poprzednika nie znajdzie swojego miejsca na nadwoziu nowego RS-a. Do wyboru będą niebieski Nitrous Blue (czyli nowy, 4-warstwowy metalik i następca Performance Blue z poprzednika), czarny Absolute Black oraz znane z wersji ST Stealth Grey i Frozen White.

Są też i bardzo dobre wieści – RS wreszcie jest „czterołapem”! Co więcej jego napęd potrafi przerzucić na tył nawet 70% momentu obrotowego, a tam z kolei wartość ta może być rzucona nawet w całości na dowolne z kół. Niezła odmiana od przednionapędowego poprzednika, co nie?

Nowy RS również, w przeciwieństwie na przykład do Mercedesa A 45 AMG czy Audi RS 3, oferowany będzie w jednej słusznej konfiguracji: z trzema pedałami pod kierownicą. Żadnych wymyślnych automatów o dwóch sprzęgłach i zbyt dużej ilości przełożeń – żeby RS-em pojechać szybko trzeba będzie namachać się lewarkiem 6-biegowego manuala.

Zawieszenie odpowiednio przekalibrowano, utwardzono, obniżono i wzmocniono – oczywiście względem wersji ST, bo o porównaniu do cywilnego Focusa tutaj nie może być żadnej mowy.

Stylizacja i wyposażenie kabiny jest z kolei rozwinięciem tego, co znamy z wersji ST. Sportowe fotele zostały zmienione na bardziej radykalne w kroju i trzymaniu kubełki od Recaro, prędkościomierz jest teraz wyskalowany do 300 km/h, a detale takie jak na przykład nici czy elementy nakładek na pedały mają niebieską barwę.

Nowy RS wjedzie oficjalnie na grube dywany targów w Genewie. Gdy trafi później na rynek, będzie musiał stawić czoło naprawdę ciężkiej konkurencji – oprócz wspomnianych wcześniej A 45 AMG i RS 3, czekają na niego również Audi S3, Golf R czy BMW M135i.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Ford Focus RS: zmiana warty" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club