Ferrari 488 GTB: turbodoładowany następca Italii

Powrót Ferrari 488 GTB: turbodoładowany następca Italii

Kategoria: Ferrari

Data dodania: 03.02.2015

Autor: Jakub Krępa

Turbodoładowane, centralnie umieszczone V8, czerwony lakier i wierzgający konik w logo marki. Kojarzycie te elementy?

Dotychczas wszystko to składało się na Ferrari F40 lub 288 GTO. Od teraz są to też elementy składowe nowego 488 GTB, czyli następcy 458 Italia.

Przejdźmy od razu do serca 488, bo to ono jest tutaj najważniejsze, a cała reszta zmian została mu tak naprawdę podporządkowana. Nowy, turbodoładowany silnik ma pojemność 3902 ccm, nie jest więc jednostką wziętą tak po prostu z Califronii T, której V8 liczy 3855 ccm. Moc jaką ono generuje to 670 KM osiągane przy 8000 obr/min – czyli o całe 100 KM więcej niż 4.5-litrowe, wolnossące serce Italii i jednocześnie 65 więcej niż w 458 Speciale.

Jeszcze większe wrażenie robi przyrost momentu obrotowego, którego maksymalna wartości wynosi teraz bardzo tłuste 760 Nm, czyli o 220 więcej niż w 458. Co ważne, Ferrari zapewnia że 488 wyposażone jest w system „Variable Torque Management”, który ma niejako płynnie uwalniać niutonometry momentu obrotowego, aby możliwie jak najbardziej zbliżyć charakterystykę motoru do jednostki wolnossącej.

Działanie dwusprzęgłowego, 7-biegowego automatu zostało skalibrowane na nowo. Pojawiła się też druga generacja układu Side Slip Angle Control (w skrócie SSAC2) która współpracując z aktywnym zawieszeniem, układem kontroli trakcji F1-Trac oraz elektronicznym dyferencjałem E-Diff ma poprawić stabilność i pewność na zakrętach, pozwalając je przejeżdżać szybciej i bardziej czysto.

Czas przyspieszenia do setki wynosi równe 3 sekundy, czyli tyle same co w Speciale. Widać dobitnie, że konstruktorzy zbliżyli się do granicy możliwości urywania kolejnych setnych części sekundy w aucie o tylnonapędowej konfiguracji. O tym jak szybkie jest 488 niech świadczy czas przyspieszenia od 100 do 200 km/h, który wynosi 5,3 s. Speciale zajmowało to 6,1 s, a Italii – „aż” 7,4 s. Prędkość maksymalna wynosić ma ponad 330 km/h.

Jeśli zastanawiacie się, co kryje się za nazwą „488 GTB”, to już spieszymy z wyjaśnieniami. 488 to pojemność skokowa pojedynczego cylindra silnika. GTB oznacza z kolei oczywiście „Gran Turismo Berlinetta” i odnosi się bezpośrednio do modelu 308 GTB, czyli pierwszego Ferrari z centralnie umieszczonym V8, który świętuje teraz swoje 40-lecie.

Nawiązania do 308 GTB nie trudno dopatrzyć się w kształcie bocznych chwytów powietrza do silnika, które tak naprawdę zaczynają się już na początku drzwi, tuż za lusterkami. Nie są one jedynie elementem nostalgicznym, ale również bardzo funkcjonalnym – turbodoładowana jednostka jak wiadomo potrzebuje do życia bardzo dużo powietrza.

Samych zmian w ogólnej stylizacji w stosunku do 458 nie ma tak naprawdę za wiele – są one zakrojone na zdecydowanie mniejszą skalę, niż w przypadku zmiany z 360 Modena na F430. Wszystko, co jest w 488 nowe, pojawiło się głównie dlatego, aby spełniać określone funkcje. Wzorowany na LaFerrari nowy nos ma lepiej rozprowadzać powietrze po autem, a nowy, podwójny spliter w przednim zderzaku ma z kolei skuteczniej zaopatrzać chłodnice. Z tyłu z kolei, inaczej wyprofilowany spoiler na klapie ma lepiej bawić się nad- i podciśnieniem, a dyfuzor został tak mocno rozbudowany, że wymusiło tu przeniesienie końcówek układu wydechowego trochę wyżej, podobnie jak w Speciale. Nowe wyloty powietrza obok tylnych świateł mają skuteczniej chłodzić skrzynię biegów i dyferencjał.

Efekty? 488 GTB ma generować o połowę więcej docisku od 458, jednocześnie stawiając mniejszy opór aerodynamiczny.

Wnętrze zostało dopieszczone pod kątem użyteczności – przeprojektowano układ praktycznie wszystkich przełączników, zamontowano nowej instrumenty i nawet od podstaw ukształtowano dysze nawiewów.

488 GTB jest wyraźną odpowiedzą Ferrari na ostatnie poczynania McLarena. Brytyjczycy bowiem najpierw wprowadzili poprawiony model 650S, a teraz zapowiedzieli przywieźć do Genewy jeszcze nowszy 675LT. Które z nowych V8 będzie jaśniej świeciło w Szwajcarii?

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Ferrari 488 GTB: turbodoładowany następca Italii" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club