Chevrolet Corvette Z06: rewolucjonistka

Powrót Chevrolet Corvette Z06: rewolucjonistka

Kategoria: Chevrolet

Data dodania: 20.01.2014

Autor: Krzysztof Małysa

Na targach w Detroit Chevrolet przedstawił światu nową Corvette Z06 która, w porównaniu do poprzednich dwóch generacji, niesie ze sobą duży pakiet nowości.

Po pierwsze i najważniejsze: układ napędowy. W miejscu wolnossących „v-ósemek’, znanych z poprzednich generacji, znajdziemy zupełnie nową jednostkę LT4 o pojemności 6,2 l, doładowaną kompresorem i współpracującą z 7-biegową, ręczną skrzynią biegów lub po raz pierwszy w historii Z06 z automatyczną. LT4 to zmodyfikowany LT1 ze zwykłej Corvette C7 wyposażony w kompresor Eaton R1740 TVS, który kręci się maksymalnie z prędkością 20 000 obr/min, czyli o 5 000 obr/min szybciej niż zastosowany z ZR1. Konstrukcyjne różnice między jednostkami napędowymi obu wersji Corvette to: aluminiowe głowice cylindrów, tytanowe zawory, lżejsze korbowody oraz tłoki wykonane z kutego aluminium, dzięki czemu współczynnik kompresji został podniesiony do wartości 10:1. W efekcie parametry jednostki napędowej szacowane są na 634 KM i 861 Nm, czyli co prawda 13 KM mniej niż ZR1, ale jednocześnie o 43 Nm więcej. Wspomniana automatyczna skrzynia biegów kryje się pod nazwą 8L90 i jest jednosprzęgłową, 8-biegową konstrukcją. Obudowa przekładni jest wielkości 6- biegowego automatu ze standardowej C7 i dzięki szerokiemu zastosowaniu aluminium i magnezu jest od niej o ponad 4 kg lżejsza. Choć wyposażona jest w tylko jedno sprzęgło, Chevrolet twierdzi, że dzięki kontrolerowi wykonującemu 160 analiz na sekundę, zmiana biegów może być szybsza nawet o 0,08 s niż w przypadku dwusprzęgłowej skrzyni PDK Porsche.

Aluminiowa rama przestrzenna Z06 jest przejęta z Corvette Stingray i w zasadzie bez zmian będzie także używana do budowy wyczynowej C7 R. Dzięki temu rozwiązaniu pojawia się kolejna nowość, nadwozie typu targa, w którym „zetka” nigdy nie występowała. Choć panel dachowy wykonany z włókna węglowego jest zdejmowany, to sztywność nadwozia zwiększyła się o ok 20% w porównaniu do poprzedniczki i o 60% względem zwykłej C6.

Zewnętrzne zmiany podyktowane zostały poprawą aerodynamiki i zastosowaniu szerszych kół w rozmiarze 19×10 cali z przodu i 20×12 cali z tyłu, na które naciągnięto opony Pilot Super Sport lub Sport Cup 2, gdy zamówimy pakiet Z07. W obu przypadkach gumowe walce będą miały rozmiar 285/30 na przedniej osi i 335/25 na tylnej, czyli odpowiednio szersze o 4 i 5 cm niż w Stingray-u. Zmiana ta pociągnęła za sobą poszerzenie błotników odpowiednio o 56 mm z przodu i 80 mm z tyłu. Za lekkimi felgami odlanymi z aluminium skrywają się stalowe tarcze hamulcowe w rozmiarze 371×33 mm z przodu i 365×25 mm z tyłu, współpracujące odpowiednio z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. W przypadku pakietu Z07 otrzymujemy tarcze węglowo-ceramiczne wielkości 394×36 mm z przodu i z 388×33 mm z tyłu, które zmniejszają masę nieresorowaną o 10,5 kg. Ze względu na poszerzenie samochodu producent zwiększył rozstaw tylnych lamp o 3 cm w porównaniu ze zwykłą wersją.

We wnętrzu znajdziemy spłaszczoną u dołu sportową kierownicę, fotele sportowe lub wygodne fotele GT. W obu przypadkach stelaże siedzeń wykonane są z magnezu. Cały środek może zostać wykończony skórą nappa, mikrozamszem, aluminium i włóknem węglowym.

Wloty powietrza zostały powiększone by zapewnić odpowiedni przepływ powietrza dla poszczególnych chłodzonych elementów. Kształt przedniej kratki atrapy chłodnicy został zaprojektowany tak, by nie ograniczać ilości przepływającego powietrza do hamulców i intecoolera kompresora.

Corvette Z06 będzie można zaopatrzyć w jeden z trzech zestawów aerodynamicznych. Pierwszy, to “Standard”, obejmujący maskę z włókna węglowego, sprzączki przy przednich kołach i spoiler od C7 Z51. Drugi karbonowy pakiet “Aero”, nie malowany lub w kolorze czarnym, dodatkowo zawierający: przedni i tylny spoiler z lotkami i boczne poziome listwy. Ostatni, trzeci pakiet “Z07″ został rozszerzony względem pakietu “Aero” o regulowany, większy przedni spoiler i przezroczystą środkową część tylnego spoilera. Choć pakiet Z07 nadal jest w trakcie testów rozwojowych, to już pozwolił wykręcić czas lepszy niż ZR1 poprzedniej generacji.

Na liście standardowego wyposażenie znajdziemy m.in. Magnetic Selective Ride Control zmieniający ustawienia zawieszenia, elektroniczny dyferencjał sterujący pracą sprzęgła, sprzęglającego koła tylnej osi i współpracujący z kontrolą trakcji i stabilności oraz Launch Control, dostępny także z ręczną skrzynią biegów.

W tekście użyliśmy sformułowań “testowane” i “szacowane” – a wszystko przez to że nowa Z06 trafi do salonów dopiero na początku przyszłego roku.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Chevrolet Corvette Z06: rewolucjonistka" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club