BMW przedstawia nowe M3 i M4 Coupe

Powrót BMW przedstawia nowe M3 i M4 Coupe

Kategoria: BMW

Data dodania: 12.12.2013

Autor: Marcin Napieraj

Lżejsze i szybsze, ale z mniejszym silnikiem i... pod dwiema nazwami. Oto nowe BMW M3 i jego dwudrzwiowy brat - M4 Coupe.

Zmian w najświeższej generacji M3 jest naprawdę dużo. Auto powraca do koncepcji 6 cylindrów w rzędzie, porzucając tym samym 4-litrowe V8 poprzednika. Oznaczony kodowo S55 B30 motor ma pojemność skokową 2979 ccm, co oznacza, że jest drugą, najmniejszą jednostką montowaną w M3. Tylko pierwsza generacja – E30 – miała motor o jeszcze skromniejszej pojemności.

Nowemu silnikowi nie przeszkadza to jednak być jednocześnie… najmocniejszym w historii tego modelu. Jest on bowiem pierwszą, turbodoładowaną jednostką, która kiedykolwiek trafiła pod maskę M3. Bazuje on na motorze znanym z modeli M135i oraz 335i, jednak w przeciwieństwie do nich, wspomagany jest nie przez jedną, a przed dwie turbosprężarki.

Dlatego właśnie po stronie mocy odnajdziemy wartość 431 KM. To co prawda tylko 11 KM więcej od poprzednika, ale jednocześnie znacznie wzrosła maksymalna wartość momentu obrotowego, która w dodatku jest znacznie szerzej dostępna. 550 Nm ciągnie się bowiem nieprzerwanie od 1850 aż do 5500 obr/min. Wtedy to pałeczkę przejmuje moc, która ciągnie się płasko po 7600 obrotów. Wolnossący poprzednik o wysokoobrotowym charakterze osiągał maksymalną moc zaledwie 600 obrotów wyżej, więc silnik nowego M3 zapowiada się naprawdę smakowicie.

A będzie to silnik nie tylko dla M3, ale również i M4 – czyli nowego modelu, zastępującego M3 w wersji Coupe. Obywa auta standardowo wyjeżdżać będą z nową, 6-biegową skrzynią manualną opracowaną przez Getraga (jest o 12 kg lżejsza niż w poprzedniku), a w opcji można będzie ją zamienić na 7-biegowy, dwusprzęgłowy automat DCT. Z “manualem” na pokładzie, nowe “emki” osiągają setkę po zaledwie 4.3 s – to aż o 0.5 s szybciej niż poprzednie M3. Z DCT z kolei, mimo że waży on o 40 kg więcej od ręcznej skrzyni, osiągi są jeszcze lepsze – 4.1 s. Prędkość maksymalna jest z kolei elektronicznie ograniczona do 250 km/h, z opcją przesunięcia “kagańca” o 30 km/h dalej.

M4 jest lżejsze o M3 o około 20 kg, ma też od niego trochę niżej położony środek ciężkości. Obywa modele mają także niższe masy własne od poprzedników – BMW bowiem jeszcze szerzej skorzystało z włókna węglowego oraz plastiku nim wzmacnianego.

Zawieszenie zostało rzecz jasna odpowiednio dostrojone, koła mają również większy rozstaw niż w “cywilnych” seriach 3 i 4. Felgi standardowo mają rozmiar 18 cali, z oponami 255/40 i 275/40, w opcji są o cal większe.

Obydwa modele dzielą także odpowiednio agresywniejszą aparycję, która nam bardzo przypadła do gustu.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=BMW przedstawia nowe M3 i M4 Coupe" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club