BMW M3 i M4: znamy pierwsze liczby

Powrót BMW M3 i M4: znamy pierwsze liczby

Kategoria: BMW

Data dodania: 25.09.2013

Autor: Jakub Krępa

Trzy litry pojemności, dwie turbosprężarki, 430 KM i mniej kilogramów - tak w skrócie wygląda charakterystyka nowych "emek".

O tym, że nowa generacja M3 (i tym samym jej wersja Coupe, czyli M4) porzuci swoje 4-litrowe, wolnossące V8, było wiadomo już od dawna. Teraz oficjalnie została “namaszczona” nowa jednostka. Jest nią 3-litrowe R6 wspomagane przez parę turbosprężarek. Rozwijać ma ono 430 KM mocy i ponad 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego (u poprzednika – 420 KM i 400 Nm). Dla osiągów szczególnie odczuwalny będzie przyrost tego drugiego, którego maksymalna wartość dostępna będzie już poniżej 2000 obrotów i ciągnąć się powinna nieprzerwanie powyżej 5000 obr/min.

Równie istotna kwestia to skuteczna dieta, jaką obiecuje BMW. Nowe M4 razem z kierowcą i paliwem wypełniającym w 90% bak ma ważyć poniżej 1500 kg. To nie tylko mniej od poprzedniego M3 – E92, ale i od jeszcze wcześniejszego, E46. Aktualnie oferowani, najpoważniejsi konkurencji, czyli Audi RS 4 i Mercedes C 63 AMG, również są znacznie ciężsi.

Istotną rolę w zbijaniu wagi odkrywać ma jeszcze szersze niż w poprzedniku zastosowanie włókna węglowego i powiązanych z nim materiałów. Wykonany z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym dach obniża środek ciężkości i oszczędza 5 kg w M3 i 6 kg w M4, a klapa bagażnika w M4 – kolejne 5 kg. Wał napędowy z CFRP jest o 40% lżejszy od klasycznego odpowiednika, a jeszcze dodatkowe kilogramy oszczędzają wzmocnienia dachu. Rozkład masy wynosić ma 50/50.

Standardowo montowaną skrzynią biegów będzie ponownie 6-biegowy manual (o bardziej kompaktowej budowie i lżejszy o 12 kg niż u poprzednika), a w opcji czekać będzie 7-przełożeniowy automat DCT o dwóch sprzęgłach i z funkcją kontroli startu. Układ kierowniczy będzie miał elektryczne wspomaganie, a zawieszenie będzie mogło być opcjonalnie Adaptacyjne M – wszystko działać będzie w trzech trybach (Comfort, Sport i Sport+).

Za kutymi felgami kryć się będzie klasyczny układ hamulcowy (niebieskie zaciski), bądź węglowo-ceramiczny (złote zaciski).

M3 i M4 rozwijane są razem na Nurburgringu, a ich premiera przewidziana jest już na styczeń przyszłego roku podczas NAIAS w Detroit.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=BMW M3 i M4: znamy pierwsze liczby" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club