Audi TT: drogą ewolucji | ExoticCars.pl – Portal Samochodów Egzotycznych

Audi TT: drogą ewolucji

Powrót Audi TT: drogą ewolucji

Kategoria: Audi

Data dodania: 04.03.2014

Autor: Jakub Krępa

Oto nowa, trzecia już generacja Audi TT. Nie wygląda dosyć... znajomo?

Audi robi z TT dokładnie to samo, co Porsche z 911, Volkswagen z Golfem a BMW z MINI – przygotowuje nową generację niemal od podstaw pod kątem mechaniki, nie zmieniając jednocześnie głównych założeń stylizacyjnych pierwowzoru. Ogólnie kształty, znane nam od 1998 roku, pozostały bez zmian, a tak naprawdę tylko detale zostały dopasowane do kanonów piękna panujących obecnie w Ingolstadt.

TT spogląda więc złowrogo jakby przymrużonymi reflektorami (w standardzie bixenony z LED-ami, w opcji Matrix-LED znane z A8), co w połączeniu z mocno rozbudowanym grillem dominującym pas przedni budzi nasze skojarzenia z… Hannibalem Lecterem w masce. Jeśli w ten sposób Audi chce zerwać z wizerunkiem “tetetki” jako grzecznego auta dla grzecznych chłopców, to jest na dobrej drodze. Dodatkowo, wzorem R8, logo z czterema pierścieniami przeniosło się z grilla powyżej, na maskę.

Tył nie jest już na tyle odkrywczy, co przód i kontynuuje styl znany z poprzedniego TT. Wracają niejako, znane z pierwszej generacji, duże, okrągłe końcówki układu wydechowego wkomponowane w zderzak i ustawione bliżej siebie. W TT-S z kolei postawiono na klasykę – ma ono dwie pary luf wieńczących układ wydechowy. Ciekawym pomysłem jest za to wkomponowanie trzeciego światła stopu w całą szerokość klapy bagażnika stanowiącej spoiler.

Pomimo faktu skonstruowania go na nowej płycie MQB, proporcje TT nie zmieniły. W porównaniu do modelu starszej generacji, jest od niego o kilka mm krótsze, węższe i niższe, ma też o prawie 4 cm większy rozstaw osi. Użyto za to więcej lżejszych i mocniejszych materiałów, dzięki czemu całość jest sztywniejsza, a w dodatku lżejsza o jakieś 50 kg.

Pod maską zmian mało. Na początek oferowane będą dwie jednostki benzynowe i jedna wysokoprężna. Jak na razie podstawowy “benzyniak” to 2-litrowy motor TFSI rozwija 230 KM i 370 Nm, co pozwala TT przyspieszać do setki między 6 s (napęd na przód, 6-biegowa skrzynia manualna), a 5.3 s (quattro i S-tronic). W oby wypadkach prędkość maksymalna to 250 km/h.

Wyżej w hierarchii stoi TT-S, które napędza również silnik 2.0 TFSI, ale o mocy 310 KM i 380 Nm. Tutaj sprint do setki trwa już zaledwie 4.7 s, ale prędkość maksymalna to nadal elektronicznie ograniczone 250 km/h.

Jeśli z jakichś niewyjaśnionych przyczyn ktoś chciałby lać do TT olej napędowy, to może go zainteresować wersja z silnikiem 2.0 TDI (184 KM i 380 Nm), które przyspieszać ma do setki w całkiem niezłe 7.2 s, jednocześnie paląc niemoralnie małe 4.2 l/100 km.

Na osobną uwagę zasługuje wnętrze TT – bo o ile z zewnątrz auto może się nie do końca wszystkim podobać, to jednak jego środek jest po raz kolejny niemal arcydziełem sztuki użytkowej. Bardzo minimalistyczny i niemiecki, ale jednocześnie pełen smaczków. Wystarczy popatrzeć na dysze nawiewów o kształcie turbin, w których środkach znajdują się pokrętła sterujący oraz maleńkie wyświetlacze prezentujące bieżące ustawienia nawiewu, klimatyzacji i ogrzewania. Nie ma w ogóle klasycznego ekranu nawigacji – zegary na które patrzy kierowca są bowiem w pełni cyfrowe (tak naprawdę to jeden, wielki wyświetlacz) i na wiele sposobów potrafią przedstawiać rozmaite informacje – od klasycznych funkcji jak prędkość czy obroty, przez ustawienia komputera pokładowego, aż po audio i nawigację. Szkoda tylko elektrycznego hamulca ręcznego, ale liczymy, że może klasyczny też znajdzie się w ofercie.

Nowe TT debiutuje właśnie w Genewie, a do sprzedaży wejdzie w drugiej połowie tego roku.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Audi TT: drogą ewolucji" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club