Audi S3: ewolucja charakteru

Powrót Audi S3: ewolucja charakteru

Kategoria: Audi

Data dodania: 21.09.2012

Autor: Jakub Krępa

Ledwo co nowa generacja A3 zawitała do polskich salonów, a Audi już chce pokazać w Paryżu jego sportową wersję, czyli S3.

Recepta na trzecią generację S3 jest bardzo podobna do tej, według której przyrządzono poprzednika. Sercem auta jest motor 2.0 TFSI, który za pośrednictwem jednej z dwóch skrzyń biegów (manualnej, 6-stopniowej lub zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej S-tronic o 7 przełożeniach) przekazuje moc na obie osie dzięki układowi Haldex. Oczywiście cała mechanika została jednocześnie usprawniona, zaktualizowana i podkręcona. Motor rozwija okrągłe 300 KM mocy przy 5500 obr/min, wspomagane przez bardzo rześkie 380 Nm, ciągnące się nieprzerwanie między 1800 a 5500 ob/min. To wyraźny postęp w stosunku do poprzednika, oferującego 265 KM i 350 Nm. Przekłada się to na sprint do 100 km/h w zaledwie 5.1 s (ze skrzynią S-tronic, manualowi zajmuje to 5.4 s). Prędkość maksymalna pozostała za to bez zmian i nadal jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Spory wpływ na poprawę osiągów (poprzednik przyspieszał do setki najszybciej w 5.5 s) ma dość zdecydowana dieta, jaką przeszło auto. W porównaniu ze starym modelem, waży ono o 60 kg mniej – 5 kg udało się zaoszczędzić na silniku, 17 kg na zawieszeniu, 28 kg na nadwoziu i 10 kg na różnych innych drobnych elementach. I to wszystko mimo, że auto trochę urosło we wszystkich wymiarach.

Podobnie jak w przypadku innych model serii “S”, jak i poprzedniego S3, nową generację cechuje subtelna sportowa elegancja. Tak naprawdę tylko wprawne oko odróżni go od zwykłego A3 wyposażone w pakiet S-line. Z przodu głównym wyróżnikiem będzie grill z mocniej zaakcentowanymi aluminiowymi, poziomymi żebrowaniami w między które wciśnięto po lewej logo modelu. Boczne chwyty w zderzakach również zyskały delikatne, aluminiowe listewki. Tylny zderzak z kolei eksponuje dyfuzor oraz, po raz pierwszy w S3, cztery owalne końcówki układ wydechowego, po dwie na stronę. Do tego dochodzi jeszcze lotka na tylną klapę, satynowe lusterka boczne oraz 18-calowe felgi obute oponami 225/40. Za nimi kryje się wydajniejszy układ hamulcowy z przednimi tarczami o średnicy 340 mm oraz lakierowanymi na czarno zaciskami opatrzonymi logo modelu. Sztywniejsze zawieszenie zostało obniżone o 25 mm.

Po raz pierwszy, system Audi Drive Select będzie standardowym wyposażeniem S3. Będzie on działał w jednym z pięciu trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency lub individual, wpływając na czułość przepustnicy, czucie układu kierowniczego oraz działanie skrzyni S-tronic.

Zupełnie nowe, bardziej minimalistyczne wnętrze trzeciej generacji A3 zostało w S3 okraszone szeregiem sportowych dodatków. Są pozycje obowiązkowe w aucie tego typu – mięsista, trójramienna, spłaszczona u dołu kierownica (przy S-tronic z łopatkami do zmiany przełożeń) oraz sportowe fotele. Całą kabinę utrzymano w rasowej, ciemnej tonacji – dominuje tu czarna skóra z alcantarą przeszywana białymi nićmi, aluminiowe wstawki oraz ciemna podsufitka. Nowe są zegary z logo modelu z prędkościomierzem wyskalowanym do 300 km/h.

Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. biksenonowe reflektory przednie (w opcji – w pełni LED-owe), nawigację MMI z wysuwanym z deski rozdzielczej 7-calowym kolorowym wyświetlaczem, system nagłośnienia firmowany przez Bang&Olufsen, aktywny tempomat czy dach panoramiczny.

S3 zadebiutuje na targach w Paryżu, ramię w ramię z nowym A3 Sportback, czyli 5-drzwiową wersją “zwykłego modelu”. Można więc spodziewać się, że także i taki wariant w niedalekiej przyszłość dołączy do palety S-ki. Ja na razie pozostaje nam czekać na salonowy debiut modelu 3-drzwiowego, który do sprzedaży w Niemczech wejdzie już na początku przyszłego roku i ma kosztować minimum 38.900 Euro.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Audi S3: ewolucja charakteru" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club