Audi RS 3 Sportback: gra o tron

Powrót Audi RS 3 Sportback: gra o tron

Kategoria: Audi

Data dodania: 12.12.2014

Autor: Jakub Krępa

Walka o prymat wśród najszybszych hot-hatchy nabiera tempa. Do gry powróciło Audi z nowym RS 3 Sportback.

W nowym RS 3, Ingolstadt postawiło na sprawdzone rozwiązania, które zostały po prostu dopasowane do aktualnie obowiązujących standardów. Pod maską ponownie znajdziemy genialnie brzmiącą, rzędową „piątkę” o pojemności 2.5 litra, wspomaganą przez turbosprężarkę. Moc maksymalna została jednak podniesiona do 367 KM, co jest najlepszym wynikiem wśród aktualnie oferowanych kompaktów – przewyższa Mercedesa A 45 AMG o 7 KM, a BMW M135i – aż o 47. Maksymalny moment obrotowy i jego dostępność również robią wrażenie. Tłuste 465 Nm dostępne jest już od 1625 obr/min i ciągnie się nieprzerwanie aż po 5550 obr/min.

Pozostałe elementy zestawu są również bez zmian: konie mechaniczne i niutonometry za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni S tronic o dwóch sprzęgłach trafiają na obie. Za rozkład między kołami odpowiada napęd quattro, który potrafi rzuć na tył od 50 aż do 100% momentu obrotowego.

Przekłada się to na prawdziwie rakietowe osiągi. Setka osiągana jest w 4.3 s, a prędkość maksymalna to nawet 280 km/h – i są to wartości najlepsze w klasie.

Jednocześnie powalczono z dolegliwościami, na które cierpiał poprzednik. RS 3 drugiej generacji bazuje na nowej płycie MQB, która pozwoliła zbić nadwagę o 55 kg, do poziomu 1520 kg. Zastosowano też układ torque vectoring który w połączeniu z napędem bardziej preferującym teraz tylną oś, powinien zamienić denerwującą podsterowność w przyjemną nadsterowność.

Po raz pierwszy w klasie kompaktów, RS 3 oferuje w opcji węglowo-ceramiczne hamulce – jednak tylko na przedniej osi. Standardowy układ ma za kolei tarcze o średni 370 mm z przodu i 310 mm z tyłu.

Audi dla RS 3 przewidziało także progresywny układ kierowniczy, wzmocnione i obniżone zawieszenie (w opcji Magnetic Ride) i poszerzone rozstawy kół na obu osiach. Koła mają standardowo rozmiar 19 cali, z oponami 235/35; w opcji są inne warianty felg z oponami 255/30 z przodu i 235/35 z tyłu.

Emocje tonuje tak naprawdę tylko nadwozie, które nie do końca może nasycić apetyty rozbudzone przez koncept A3 Clubsport quattro. W RS 3 brakuje bowiem solidnie poszerzonych nadkoli, które nadawałyby całości należytej drapieżności. Owszem, przód zaopatrzono w nowe zderzaki z potężnymi chwytami powietrza, a tył zdominowany jest przez dyfuzor, z którego sterczą dwie, owalne końcówki układu wydechowego, ale nie trudno odnieść wrażenie, że stylizacja nie do końca nadąża za osiągami auta.

RS 3 Sportback poznajemy już teraz, ale na rynek trafi ono dopiero za pół roku. Trudno powiedzieć, czy nadal będzie wówczas mogło dzierżyć pałeczkę najmocniejszego i najszybszego hot-hatcha. Wolfsburg zatwierdził do produkcji Golfa R400, w Monachium trwają bardzo zaawansowane prace nam modelem M2, a w Affalterbach wiele mówi się o bardziej hardcorowej i mocniejszej A 45 AMG.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Audi RS 3 Sportback: gra o tron" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club