Audi R8 LMX: z mocą lasera

Powrót Audi R8 LMX: z mocą lasera

Kategoria: Audi

Data dodania: 09.05.2014

Autor: Jakub Krępa

Ingolstadt jako pierwsze przedstawia seryjne auto z przednimi, laserowymi światłami drogowymi. Zaszczyt ten przyjął na siebie model R8, ale to nie koniec nowości.

W cieniu walki o konie mechaniczne, setne części sekundy czy dziesiąte części litra, między producentami samochodów toczy się nie mniej ważna batalia: o jak najskuteczniejsze oświetlanie drogi po zmroku. Od dłuższego czasu w samej czołówce jest Audi. To właśnie w modelu tej marki – R8 – w 2008 roku po raz pierwszy zastosowano w samochodzie seryjnym w pełni diodowe reflektory przednie. W roku 2012 dodano mu kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, a rok później do odświeżonego A8 wprowadzono jeszcze bardziej zaawansowane reflektory diodowe Matrix LED. Teraz, R8 ponownie staje się nośnikiem najświeższej technologii – tym razem dysponując jako pierwszy seryjnie produkowany samochód przednimi drogowymi światłami laserowymi.

Lasery w samochodach z pewnością kojarzą się bardziej jako wyposażenie godne Agenta 007, niż element poprawiający bezpieczeństwo, tym bardziej więc warto przyjrzeć się rozwiązaniu przygotowanemu przez Audi. W reflektorze znajduje się moduł laserowy z czterema diodami laserowymi, generujący snop światła o zasięgu dwa razy większym niż ten tworzony przez reflektory diodowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów, idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok. Światła laserowe w Audi R8 LMX, aktywujące się powyżej prędkości 60 km/h, są uzupełnieniem diodowych świateł drogowych i korzystnie poszerzają oraz wydłużają pole widzenia kierowcy, wydatnie podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo jazdy. Inteligentny zespół sensorowych kamer rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje długość i intensywność wiązki światła.

Tak nowatorsko rozwiązane przednie światła, potrzebowały oczywiście odpowiedniego “opakowania”. Na ich potrzebę przygotowano więc specjalny model R8 nazwany LMX, który powstanie w liczbie tylko 99 egzemplarzy i oferowany będzie jedynie w nadwoziu Coupe. Do jego napędu zaprzęgnięto motor 5.2 V10 w specyfikacji znanej dotychczas tylko z topowych odmian Lamborghini Gallardo. Generuje on moc 570 KM, dodatkowo wspomaganą przez moment obrotowy o maksymalnej wartości 540 Nm. Pozwala to R8 LMX rozpędzać się do setki w czasie 3.4 s i maksymalnie popędzić 320 km/h. Oprócz silnika, duża w tym zasługa także 7-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S-tronic oraz napędu na obie osie Quattro.

Aby R8 LMX można było poznać po czymś więcej, niż tylko po wkładach przednich reflektorów, specjalnie dla tego modelu przygotowano lakier niebieski Ara. Dodatkowo, charakterystycznymi elementami będzie bardziej rozbudowany zestaw aerodynamiczny wykonany z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. W jego skład wchodzi spoiler przedniego zderzaka, specjalne prowadnice powietrza po jego bokach oraz spora lotka na tylnej klapie. Z wcześniej wspomnianego tworzywa zrobiono również listwy boczne, pokrycie maski silnika, obudowę lusterek bocznych, wloty powietrza, wykończenia tyłu pojazdu i dyfuzor. Dodatkowo pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe, kratownice wlotów powietrza z przodu i kratownice wylotów z tyłu, polakierowano na kolor szarego tytanu. Sportowy układ wydechowy wyposażono w lśniące czernią końcówki rur wydechowych. Koła mają średnicę 19 cali i kryje się za nimi węglowo-ceramiczny układ hamulcowy z przednimi tarczami o średnicy 380 mm.

Wnętrze z kolei utrzymane jest w czerni, rozjaśnianej gdzieniegdzie niebieskimi akcentami. Kubełkowe fotele obciągnięto skórą Feinnappa ze stebnowaniem w kształcie rombów w kolorze niebieskim Sepang, a ich oparcia mają z tyłu niebieski kolor Ara. Szwami w kolorze niebieskim Sepang ozdobionogałkę hamulca ręcznego, konsolę tunelu środkowego, kierownicę i obudowę tablicy rozdzielczej. Podsufitkę w kolorze czarnym Alcantara i obicia drzwi z czarnej skóry Feinnappa, podobnie jak fotele, zdobi stebnowanie w kształcie rombów w kolorze niebieskim Sepang. Z kolei obudowę konsoli tunelu środkowego i dźwigni hamulca ręcznego, ozdobne listwy w drzwiach i stylistyczny łuk deski rozdzielczej wykonano z matowego karbonu. W progach zrobionych z CRP umieszczono podświetlane listwy z aluminium, ozdobione emblematem limitowanej serii. Gałkę zmiany biegów przekładni S-tronic i oparcia kolan zdobi skóra Feinnappa. Dywaniki mają czarne obszycia i szwy w kolorze niebieskim Sepang.

R8 LMX zacznie oświetlać drogę za pomocą laserów już od wakacji tego roku. W Niemczech jego cena wynosić będzie 210 000 Euro. Jeśli jakieś egzemplarze trafiłyby do polskiej oferty Audi, to należałby się spodziewać ceny nieznacznie przekraczającej jeden milion złotych.

Podziel się

Podyskutuj o tym na naszym forum

&description=Audi R8 LMX: z mocą lasera" data-pin-do="buttonPin" data-pin-config="above" target="_blank">

Galeria zdjęć

Nasi partnerzy Zostań naszym partnerem
  • Exotic Car Club
  • Gentleman
  • Sklepy motoryzacyjne ProfiAuto – Partner ExoticCars.pl
  • Agencja Hostess Modelina -Hostessy.co
  • ShineFactory
  • SCP
  • Battle Royale
  • S13user
  • KiwiGifts
  • Auto-West
  • Trynid
  • Autogespot
  • Alfoholicy.org
  • SexWars.pl
  • Classic autoCUP
  • Rolls Royce Club